آشنایی با ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی

آخرین بروزرسانی : 2 مرداد 1400

ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی جزو مواردی هستند که در کیفیت و نتیجه ی ارتودنسی تاثیر بسیار زیادی دارند. این ابزارها طیف وسیعی از لوازم دندانپزشکی و ترمیم دندان را دربر میگیرند و معمولا کیفیت و ماندگاری آن ها می تواند بخش زیادی از درمان ارتودنسی شما را تضمین نماید. همه می دانیم که ارتودنسی به طرح درمانی گفته می شود که به واسطه ی آن، بی نظمی ها و مشکلات مختلف موجود در دندان ها و چینش آن ها و مدل فک را درمان می نماید.

در واقع بین تمامی درمان های دندانپزشکی، ارتودنسی دندان طول درمان طولانی تری دارد. این به این معناست که بخشی از ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی باید داخل دهان بیمار بمانند و فرد باید با آن ها زندگی کند و همین موضوع باعث می شود که حساسیت بر روی کیفیت ابزارهای مورد استفاده در دندانپزشکی تا حد خیلی زیادی بالا باشد. چرا که ماندگاری در فضای مرطوب مانند دهان و در مجاورت انواع مواد غذایی و نوشیدنی قرار گرفتن، نیازمند کیفیت خیلی بالایی می باشد. در ادامه برایتان تمامی ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی را معرفی خواهیم کرد و درباره ی هر کدام شرح کوتاهی خواهیم داد. برای آشنایی با این ابزار، پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید:

ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی

ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی

معرفی ابزارهای مورد استفاده در دندانپزشکی

مهم ترین بخش ابزارهای مورد استفاده در دندانپزشکی بریس ها هستند. بریس ها انواع مختلفی دارند و هر کدام با توجه به نوع خود، کاربرد منحصر به فرد خود را دارا هستند. بریس های فلزی، بریس های سرامیکی، بریس لینگوال و ارتودنسی های نامرئی از مهم ترین انواع بریس های ارتودنسی می باشند.

بریس های فلزی

یکی از قدیمی ترین نوع بریس ها است. همه ی ما براکت های فلزی کوچک را دیدیم که به وسیله ی سیم به یکدیگر متصل شده اند و بر روی دندان قرار دارند. ساختار بریس فلزی به این شرح است که از بیت براکت های متعدد، یک سیم نازک فلزی رد می شود که انتهای این سیم به یک باند فلزی بر روی دندان های آسیاب قرار دارد. جنس این بریس ها از استیل ضد زنگ با کیفیت خیلی بالا می باشد.

 ابزارهای ارتودنسی

 ابزارهای ارتودنسی

بریس سرامیکی یا بریس شفاف دیمون

این بریس ها از جنس سرامیک و یا پلاستیکی هستند که ظاهر زیبا تری را به نسبت بریس های فلزی به دندان و دهان می دهند. معمولا از این نوع بریس ها برای بزرگسالان استفاده می شود. دید این بریس ها بسیار کمتر از براکت های فلزی است و شما از فاصله ی یک متری تنها می توانید یک سیم باریک را مشاهده نمایید. اما ساختار این بریس ها بسیار شکننده تر از بریس های فلزی است. بنابراین اگر فردی دندان در حال رشد داشته باشد به دلیل فشار ناشی از رشد دندان، معمولا پیشنهاد می شود که از بریس سرامیکی استفاده نکند.

بریس لینگوال

این مدل بریس بسیار گرانتر از انواع دیگر هستند و تفاوت آن با بریس های دیگر در این است که این بریس ها در پشت دندان ها و نزدیک زبان نصب می شوند و طبیعتا عادت کردن به آن دشوار است. اما مزیت بزرگ آن این است که اصلا دیده نمی شود.

ارتودنسی نامرئی 

ارتودنسی نامرئی به صورت یک گارد بر روی دندان ها قرار میگیرد و معمولا باید هر دو هفته یک بار نیز عوض شود تا طرح درمان مراحل خود را به آرامی سپری نماید. این ارتودنسی یا همان گارد دائما باید داخل دهان باشد مگر اینکه موقع غذا خوردن، قابلیت برداشتن آن وجود دارد.

انواع ابزارهای ارتودنسی

انواع ابزارهای ارتودنسی

تجهیزات دیگر ارتودنسی

از دیگر ابزارهای مورد استفاده در دندانپزشکی می توان به سیم ها اشاره کرد. سیم ها یک وسیله برای اعمال فشار بر روی پروسه ی ارتودنسی هستند و معمولا برای نگه داشتن براکت ها کنار هم از سیم ها استفاده می شود.

مورد بعدی باند ها هستند که معمولا بر روی دندان قرار داده می شوند و تا کل مجموعه ی ارتودنسی را نگه دارند و از پوسیدگی دندان ها هم جلوگیری می کنند. باندها وسیله ای برای اعمال فشار به مجموعه ی قرار داده شده در دندان نیز می باشند.

براکت ها گزینه ی سوم هستند که مدول های کوچک فلزی و یا سرامیکی هستند که بر روی دندان ها نصب می شوند. هوک ؛ یک وسیله ی قلابی شکل است که به کش وصل می شود. فنر مارپیچی گزینه ی بعدی است که بر روی سیم قوسی و یا بین براکت ها قرار داده می شود. باکال تیوب ، بازاری است که بر روی باند قرار میگیرد. کش ارتودنسی نیز ابزاری است که بین دندان های بالا و پایین تناسب ایجاد می کند.

تجهیزات مورد استفاده در ارتودنسی

تجهیزات مورد استفاده در ارتودنسی

هربست، وسیع کننده کام، فیس ماسک، فیس ماسک کششی معکوس، پلاک دوقلو، نگهدارنده (پلاک متحرک) و جدا کننده یا فضانگهدار از دیگر ابزاری هستند که باید مطابق با شرایط طرح درمان، توسط پزشک متخصص تجویز و به کار برده شوند.

تاریخ انتشار : 2 مرداد 1400 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,ارتودنسی,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا