سلامت دندان ، ابزارها و سوالات متداول

آخرین بروزرسانی : 23 آذر 1399

در رابطه با سلامت دندان ، یک اسپیس مینتینر چه وسیله ای است؟

اسپیس مینتینر وسیله ای است که می تواند فضای باقی مانده در اثر از بین رفتن زود هنگام دندان های شیری را باز نگه دارد.

سلامت دندان ، ابزارها و سوالات متداول

در رابطه با سلامت دندان ، درباره ی لکه های برروی دندان توضیح دهید.

لکه های دندان می توانند بیرونی یا درونی باشند. لکه های بیرونی در قسمت بیرونی دندان وجود دارد و از موادی مانند توتون ، قهوه ، چای یا مواد غذایی حاصل می شود. آنها معمولاً با جرم گیری و پولیش دادن دندانها با خمیر ساینده ی پروفیلاکسی برداشته می شوند. لکه های درونی از تزریق برخی مواد یا مواد شیمیایی هنگام رشد دندان ، یا در اثر وجود پوسیدگی ناشی می شوند. این لکه ها دائمی هستند و نمی توانند از بین بروند.

در رابطه با سلامت دندان ، استوماتیت یا التهاب فراگیر دندان چیست؟

التهاب استوماتیت بافت زیر پروتز دندان در نتیجه پروتز هایی که با بافت زیر دندان تناسب ندارند ، بهداشت ضعیف دندان یا تشکیل قارچ کاندیدا آلبیکنس می تواند بوجود آید.

سلامت دندان ، ابزارها و سوالات متداول

در رابطه با سلامت دندان ، سوپرنومری چیست؟

به دندان اضافه ای که در دهان وجود دارد ، سوپرنومری می گویند.

سلامت دندان ، ابزارها و سوالات متداول

در رابطه با سلامت دندان ، تارتار چیست؟

تارتار اصطلاح رایج برای کالکولوس یا همان جرم دندان است ، یک رسوب سخت که به دندان می چسبد. سطح زمختی را ایجاد می کند که این سطح پلاک را به خود جذب می کند.

در رابطه با سلامت دندان ، اختلال فکی گیجگاهی ( TMD ) / مفصل فکی گیجگاهی ( TMJ ) چیست ؟

اختلال فکی گیجگاهی ( TMD ) / مفصل فکی گیجگاهی ( TMJ ) یک وضعیت عضلانی و مفصلی است که موجب اصابت فک پایین به جمجمه می شود. این با درد صورت و توانایی محدود در باز یا حرکت فک شما مشخص می شود. اغلب در این موارد با باز یا بسته شدن فک شما صدایی را از آن خواهید شنید.

سلامت دندان ، ابزارها و سوالات متداول

در رابطه با سلامت دندان ، برفک دهان چیست ؟

برفک یک نوع عفونت در دهان است که توسط قارچ کاندیدا ایجاد می شود.

بلیچینگ دندان چیست ؟

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها یک فرایند شیمیایی یا لیزری است که باعث روشن کردن رنگ دندان ها می شود.

در رابطه با سلامت دندان ، بی حسی موضعی چیست ؟

بی حسی موضعی شامل یک پماد است که هنگام قرار دادن آن روی سطح بافت نرم ، بی حسی خفیف ایجاد می کند.

در رابطه با سلامت دندان ، تحریک الکتریکی عصب از راه پوست ( T.E.N.S ) چیست ؟

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست ( TENS ) درمانی است که از جریانهای الکتریکی سطح پایین برای تسکین درد استفاده می کنند. در دندانپزشکی ، TENS یک نوع درمان است که می تواند برای شل شدن مفصل فک و عضلات صورت استفاده شود.

سلامت دندان ، ابزارها و سوالات متداول

در رابطه با سلامت دندان ، کاشت دندان یا ترانسپلنت چیست ؟

ترانسپلنت یا کاشت دندان زمانی صورت می گیرد که یک دندان طبیعی درون جای خالی دندان از دست رفته ( ساکت ) قرار بگیرد.

در رابطه با سلامت دندان ، تروما چیست ؟

تروما به معنای آسیب دیدگی ناشی از نیروی خارجی ، مواد شیمیایی ، درجه حرارت شدید یا تراز ضعیف دندان است.

تزریق به نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت و رابطه ی آن با سلامت دندان چیست ؟

تزریق به نقاط ماشه ای راهی برای کاهش درد است. داروهای ضد درد یا بیهوشی به نقاط عضلانی حساس موسوم به نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت تزریق می شوند. در دندانپزشکی ، این روش می تواند در افراد مبتلا به اختلالات فکی گیجگاهی استفاده شود.

آندربایت چیست ؟

آندربایت زمانی اتفاق می افتد که فک پایین جلو تر از فک بالایی می رود. این باعث می شود که فک پایین و دندان ها فراتر از دندانهای فوقانی گسترش یابند.

سلامت دندان ، ابزارها و سوالات متداول

دندان نهفته چیست ؟

دندان نهفته دندانی است که راه بیرون آمدن آن بسته شده و هنوز رشد نکرده است. این دندان ها به صورت ناقص از لثه بیرون می زنند.

در رابطه با سلامت دندان ، ونیر دندان چیست ؟

روکش پوستی نازک و سفارشی از جنس پلاستیک یا چینی به رنگ دندان را ونیر می گویند. به منظور بهبود ظاهر دندان ها ، آنها مستقیماً به قسمت به جلوی دندانهای طبیعی شما متصل می شوند. ونیر می تواند جایگزین قسمت از دست رفته دندان ، موجب صاف کردن دندان ها یا تغییر رنگ و یا شکل آنها شود.

دندان های عقل چه نوع دندان هایی هستند ؟

دندان عقل سومین (آخرین) دندان آسیا است که معمولاً بین 18 تا 25 سالگی رشد می کند.

چرا زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به مشکلات سلامت دهان هستند؟

به دلیل تغییرات هورمونی منحصر به فرد ، زنان ممکن است در معرض مشکلات سلامت دهان قرار بگیرند. هورمونها نه تنها در خونرسانی به لثه ، بلکه بر پاسخ بدن به توکسین ها (سموم) که ناشی از تشکیل پلاک دندان هستند نیز تأثیر می گذارد.

سلامت دندان ، ابزارها و سوالات متداول

در چه مواقعی زنان بیشتر در معرض مشکلات سلامت دهان قرار می گیرند؟

پنج وضعیت در زندگی زنان وجود دارد که تغییرات هورمونی حاصل از آنها ، زنان را در معرض مشکلات سلامت دهان قرار می دهد :

بلوغ

مراحل مشخصی در چرخه قاعدگی ماهانه

هنگام استفاده از قرص های ضد بارداری

در دوران بارداری

یائسگی

چرا زنان در دوران بلوغ بیشتر از مواقع دیگر در معرض مشکلات سلامت دهان قرار دارند؟

افزایش تولید هورمونهای زنانه استروژن و پروژسترون که در دوران بلوغ اتفاق می افتد ، می تواند جریان خون به لثه ها را افزایش داده و نحوه واکنش بافت لثه به مواد تحریک کننده در پلاک دندان را تغییر دهد و باعث شود بافت لثه قرمز ، حساس و متورم شده و در بیشتر مواقع مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خونریزی ایجاد شود.

چرا زنان در طول مدت زمان قاعدگی بیشتر از مواقع دیگر در معرض مشکلات سلامت دهان و دندان قرار دارند؟

با توجه به تغییرات هورمونی ( به ویژه افزایش پروژسترون ) که در دوره قاعدگی اتفاق می افتد ، برخی از خانم ها دچار تغییراتی در دهان خود می شوند که می تواند شامل لثه های متورم با رنگ قرمز روشن ، تورم غدد بزاقی ، ایجاد آفت دهان یا خونریزی لثه ها باشد. تورم لثه ها هنگام قاعدگی معمولاً یک یا دو روز قبل از شروع دوره رخ می دهد و اندکی پس از شروع دوره ، برطرف می شود.

نکاتی برای جلوگیری از مشکلات سلامت دهان و دندان

برخی از نکات برای جلوگیری از مشکلات سلامت دهان و دندان مانند بیماری لثه و پوسیدگی دندان شامل موارد زیر می شود :

حداقل 2 بار در روز دندانهای خود را با خمیردندانی که دارای فلوراید است مسواک بزنید. حداقل یک بار در روز با یک دهانشویه ضد عفونی کننده ، دهان خود را بشویید و از نخ دندان استفاده کنید.

برای معاینه حرفه ای و پاکیزه کردن دهان ، دو بار در سال به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید.

از میان وعده های قندی یا نشاسته ای خودداری کنید.

اگر نظر دندانپزشک شما بر این است که شما از یک دهانشویه ضد میکروبی استفاده کنید ، حتما از او در مورد آن سوال کنید.

اگر خشکی دهان دارید ، از دندانپزشک خود در مورد درمان این بیماری مانند استفاده از بزاق مصنوعی ، سؤال کنید. بیوتن یک نوع بزاق مصنوعی است و بدون احتیاج به نسخه پزشک در داروخانه ها در دسترس می باشد.

تاریخ انتشار : 21 آذر 1398 نویسنده : تعداد نظرات : 2 دسته بندی : وبلاگ,پروتز دندان,اخبار,بلیچینگ دندان,جرمگیری دندان,روکش دندان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



بارعی 13 اردیبهشت 1400-07:07
بارعی ایمپلنت دندان، گرافت دندان، کاشت دندان، لیست ایمپلنت دندانی در زیر قید شده است: zimmer biomet, synthograft, biconmax, strarumann ... short/ long dental implants
بارعی 23 آذر 1399-07:30
 کتاب درسی به نام دندان پزشکی پیشگیری به زبان ساده در مدارس ایران هم ضرورت دارد.فهرست مطالب و مندرجات کتاب: خود مراقبتی دندان چیست؟ سیستم رشد و جوانه زنی دندان شیری و دندان دایمی چگونه شکل می گیرد؟ چرا دندان انجمن دندان به اثر هاله ایی در دندان پزشکی پیشگیری توجه ویژه دارند؟ مدل استاندارد فلوریداسیون آب در جهان چگونه پیاده سازی می شود؟ آیا الگوریتم رشد دندان مندیبل و دندان ماگزیلا همسان و هماهنگ عمل می کند، چرا؟ اشکال متفاوت کراس بایت دندان را نام ببرید؟ گراودینگ دندانی را به زبان ساده تعریف کنید؟ فیوژن و ژمیناسیون دندان را شرح دهید؟ شکل هندسی اطاقک پالپ و محور طولی ریشه را رسم کنید؟ سفالومتریک و سفالوگراف چیست؟ تالون کاسپ انسیزور چیست؟ دندان مخروطی اضافی را به زبان ساده بیان فرمایید؟ .چگونه از صدمات وارده به دندان دایمی و شیری در حال شکل گیری و تکامل جلوگیری کنیم؟ اصول مکانیک دندان و شیوه کار دینامیک دندان چگونه است؟ حرکت شناسی دندان چیست؟ اکوسیستم دندان و میکروارگانیسم دندان چیست؟ تغییرات فیزیکی دندان و تغییرات فیزیکی استخوان سر و صورت و جمجمه را توضیح دهید؟ رشته های دندان چیست؟ دندان پزشکی پیشگیری چیست؟ میدان مانور دندان پزشکی همیوپاتیک چیست؟ دندان پزشکی عمومی چیست؟ ارتودونسی چیست؟ دندان پزشکی اپراتیو چیست؟ اندودانتیکس چیست؟ گرافت یا ایمپلنت دندان چیست؟ مشکلات عرضی دندان چیست؟ مشکلات عمودی دندان چیست؟ ماتریکس دندان چیست؟ شکل هندسی دندان چیست؟ مقادیر زوایای دندان چیست؟ وارنیش حفره دندان چیست؟ منطور از تغییرات فیزیکی شیمیایی دندان چیست؟ رزین های دندانی و کوپلیمر دندانی چیست؟
مدیریت سایت 24 آذر 1399-06:52
ممنون

پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا