نحوه انجام پروتز دندان

آخرین بروزرسانی : 3 تیر 1402

پروتز دندان یکی از خدمات مهم دندانپزشکی است که توسط تیم دندانپزشکی مبین نیز به مراجعان ارائه می گردد. این تیم حرفه ای دندانپزشکی خدمات مهم زیبایی و درمانی دیگری نیز نظیر لمینت دندان، ایمپلنت دندان، بلیچینگ دندان، کامپوزیت دندان، ترمیم دندان، دندانپزشکی کودکان و... ارائه می دارند. در ادامه ی این مطلب به آشنایی بیشتر با پروتز دندان و نحوه انجام آن آشنا خواهیم شد.

پروتز دندان چیست؟

پروتز دندان یک ساختمان مصنوعی است که به منظور جایگزینی با دندان های طبیعی از دست رفته، خراب یا معیوب تهیه می شود. این ابزار به شکل های مختلفی قابل ساخت است و بر اساس نوع و شرایط جایگزینی ، پروتز های ثابت، متحرک، جزئی و کامل وجود دارد. پروتز کردن دندان یک روش درمانی است که برای جایگزینی دندان های از دست رفته یا آسیب دیده به کار می رود. این روش با استفاده از ایمپلنت دندان و پیچ دندانی تیتانیومی که به فک یا مغز استخوان متصل می شود، صورت می گیرد. سپس یک دندان یا پروتز مصنوعی به پیچ اتصال داده می شود. در واقع دندان جدید در محل دندان قبلی جای می گیرد.

پروتز دندان برای اصلاح خوردن و جویدن و بهبود ظاهر فک و صورت بسیار موثر است. همچنین، با استفاده از این روش گفتگو و تکلم فردی که دچار مشکل با دندان های اصلی خود گردیده است، نیز بهبود می یابد.

نمایی از پروتز دندان پس از ایمپلنت

نمایی از پروتز دندان پس از ایمپلنت

انواع پروتز دندان از لحاظ جنس

پروتز دندان از لحاظ جنس به دو صورت عمده ی پلیور یا سرامیک تقسیم می گردد.

  • پروتز پلیور: این نوع پروتز از موادی مانند پلیمر، رزین و اکریلیک ساخته شده است. به دلیل قابلیت تغییر شکل و چگالی کم، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

 

  • پروتز سرامیکی: این نوع پروتز از مواد سرامیکی ساخته شده است. به دلیل شباهت به دندان های طبیعی، بسیار محبوب است. پروتز سرامیکی برای جایگزینی دندان های سالم نیست. اما در صورتی که دندان ها شکسته باشند و در حالتی که تعداد دندان های خراب بیشتر از یک یا دو عدد باشد، استفاده می شود.

پروتز دندان سرامیکی

پروتز دندان سرامیکی

انواع پروتز دندان از لحاظ کاربرد

اما پروتز دندان از لحاظ کاربرد و نحوه قرار گیری و جایگزینی به ۴ دسته تقسیم می گردد.

  • پروتز ثابت: در این نوع پروتز، برای جایگزینی دندان های مصنوعی، از ایمپلنت دندان استفاده می شود. ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شود. به عنوان نوعی پیچ و سگمنت برای استحکام پروتز می باشد.

 

  • پروتز متحرک: در این نوع پروتز، دندان های مصنوعی را به کمک کامپیوتر و با تغییر شکل پلاستیک مخصوص ساخته می شود. این پروتز در داخل دهان ثابت نمی شود. همچنین برای جایگزینی دندان های دائمی و موقت استفاده می گردد.

 

  • پروتز جزئی: در این نوع پروتز، فقط بخشی از دندان های مصنوعی جایگزین بخش های خالی می شود. به عنوان مثال در صورتی که یک یا چند دندان از دست رفته باشد.

 

  • پروتز کامل: در این نوع پروتز، کل دهان با دندان های مصنوعی پر می شود. این نوع پروتز برای جایگزینی تمامی دندان های کشیده شده یا معیوب مورد استفاده قرار می گیرد.

پروتز دندان متحرک

پروتز دندان متحرک

نحوه ی پروتز گذاشتن

نحوه ی انجام پروتز دندان بستگی به نوع و شرایط جایگزینی دندان دارد.

  • مشاوره با پزشک دندانپزشک: در این مرحله، پزشک دندانپزشک با شما مشاوره می کند و به شما راهنمایی می کند که چه نوع پروتز دندانی برای شما مناسب می باشد.

 

  • تهیه قالب دهان: برای ساخت پروتز دندان، قالب دهان اندازه گیری می شود تا بتوانند پروتز دندان مورد نظر را به صورت سفارشی و به اندازه دهان تهیه کنند.

 

  • ایمپلنت دندان: در صورتی که پروتز ثابت جایگزین دندان از دست رفته شود، پس از قالب گیری ایمپلنت دندان در محل دندان قبلی وارد می شود. این امر یک عملیات جراحی است که توسط یک پزشک متخصص صورت می گیرد.

 

  • تهیه و طراحی پروتز دندان: پس از قرار دادن ایمپلنت دندان، پروتز سفارش داده می شود. پس از تهیه و طراحی پروتز، در محل دندان قبلی وارد شده و با ایمپلنت دندان پیوند خورده و به جایگاه خود ثابت می شود.

 

  • بازدیدهای مرتب: بعد از نصب پروتز، باید مراقبتی منظم از دهان صورت گیرد. بنابراین با دندانپزشک نوبت های مرتبی را برای بازدید و بررسی دندان تعیین کنید.

https://www.webmd.com/
https://www.medicalnewstoday.com/

تاریخ انتشار : 3 تیر 1402 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,پروتز دندان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا