ارتودنسی دندان کودکان چگونه انجام می شود؟

آخرین بروزرسانی : 11 اسفند 1399

ارتودنسی دندان کودکان یکی از راهکارهای دندانپزشکی است که معمولا با مراجعه به دندان پزشکی کودکان انجام می شود. شاید شما هم گمان کنید که ارتودنسی برای کودکان، کمی دردناک و سنگین است اما به هر حال بهترین کار برای داشتن لبخندی زیبا در آینده، همین ارتودنسی دندان کودکان می باشد. لطافت و ظرافت کودکان امری اجتناب پذیر است و این موضوع که حتما باید به آن ها با دقت رسیدگی شود و مشکلات آن ها رفع شود نیز، امری بدیهی است. مراقبت از دندان های شیری، یک قدم مهم در داشتن دندان هایی سالم و مناسب در آینده ی کودک خواهد بود. اما گاهی اوقات پیش می آید که دندان های بچه ها به صورت نا منظم و کج و کوله بالا می آید که در اینجا مراجعه به متخصص ارتودنتیست، بسیار ضروری می باشد. در ادامه درباره ی ارتودنسی دندان کودکان برایتان بیشتر توضیح خواهیم داد. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید :

ارتودنسی دندان کودکان معمولا چه زمانی باید انجام شود؟

اکثر مشکلات فک و دندان معمولا از سن هفت سالگی کودکان آغاز می شود. به همین دلیل است که بررسی دندان های کودک از سن هفت سالگی به شدت پیشنهاد میگردد. معمولا درمان های ارتودنسی و ترمیم دندان برای کودکان از سال های 9 تا 14 سالگی اغاز می شود. دندان پزشکان بهترین زمان ممکن برای ارتودنسی دندان کودکان را سن رشد می دانند چرا که در سنین بالاتر معمولا این پروسه زمانبر تر و سخت تر خواهد شد.

زمان مراجعه به دندان پزشکی برای ارتودنسی دندان کودکان معمولا پروسه ی ثابتی نیست. در واقع اگر بخواهیم بهتر بگوییم، این زمان در همه ی کودکان یکی نمی باشد. بلکه با توجه شرایط دهانی و دندانی کودک تعیین می شود. به عنوان مثال کودکانی که دچار شکاف لب هستند، بلافاصله و قبل از اینکه دندان دائمی خود را بالا بیاورند باید تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند تا در آینده دندان هایی مناسب و منظم داشته باشند. در کل هدف از اینکه یک دندان در کودکی ارتودنسی شود، هیچ چیز به جز تضمین سلامت دندان ها در آینده ی کودک نمی باشد. گاهی اوقات پیش می آید که کودکانی که به ارتودنسی اولیه برای دندان های خود احتیاج دارند، برای تکمیل فرآیند درمان خود به بریس و گزینه های دیگر نیز احتیاج پیدا خواهند کرد. اما اگر کودکی ارتودنسی و درمان اولیه ی دندان های خود را به موقع انجام دهد، در آینده مشکلات کمتری برای درمان دندان های خود خواهد داشت.

بهترین زمان ممکن برای ارتودنسی دندان کودکان

دندان پزشکان بهترین زمان ممکن برای ارتودنسی دندان کودکان را سن رشد می دانند

مواردی که با ارتودنسی قابل درمان می باشند

معمولا با ارتودنسی دندان برخی از ناهنجاری ها کاملا درمان شده و کودک در بزرگسالی دیگر با مشکل مواجه نمی شود. در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد که کدام ناهنجاری ها با ارتودنسی دندان کودکان قابل درمان است.

یکی از شایع ترین ناهنجاری هایی که با ارتودنسی درمان می شود، عقب بودن فک بالا و یا جلو بودن فک پایین می باشد. معمولا این گونه ناهنجاری ها تا زیر هشت سال کاملا درمان می شوند. هرچند که تا زیر سیزده سال هم امکان درمان این گونه ناهنجاری ها وجود دارد ولی بهترین زمان برای درمان مشکلات فک، زیر هشت سال است.

دومین موردی که با ارتودنسی دندان کودکان حل می شود. عقب بودن فک پایین است که معمولا دوره ی درمان آن باید تا یک سال قبل از سن بلوغ فرد باشد. تقریبا برای دختر خانم ها بازه ی ده تا یازده سالگی و برای آقا پسرها، یازده تا دوازده سالگی بهترین دوران ترمیم این ناهنجاریست.

زمان مراجعه به دندان پزشکی

زمان مراجعه به دندان پزشکی برای ارتودنسی دندان کودکان معمولا پروسه ی ثابتی نیست.

سومین ناهنجاری در کودکان، تنگی فک بالاست که به کمک ارتودنسی و دستگاه های اکسپندر فک مانند پیچ هایرکس، کل فک بالا عریض می شود. بهترین سن برای درمان این ناهنجاری، تا قبل از سن سیزده سالگی است چرا که در این سن درز فک بالا هنوز استخوانی نشده است.

چهارمین ناهنجاری که با ارتودنسی دندان کودکان بر طرف می شود، اپن بایت است. این مشکل گاهی اوقات بر اثر مکیدن انگشت توسط کودک و تنفس دهانی، گاهی هم به دلایل وراثتی به وجود می آید که با کمک ارتودنسی کودکان می توان رشد دندان های جلو را تسریع بخشیده و از سرعت رشد دندان های عقبی بکاهند.

ناهنجاری چهارم که ناهنجاری آخر هم است؛ افتادن دندان های شیری است که زود اتفاق می افتد. وقتی دندان های شیری داخل دهان هستند، حد رشد دندان های دائمی را مشخص می کنند. اما اگر این دندان ها خیلی زود و پشت سر هم بیفتند، دیگر حد رشد دندان های دائمی مشخص نبوده و آن ها به صورت کج و معوج و نا منظم رشد می کنند. به همین خاطر از فضا نگهدار ارتودنسی برای نگه داشتن حد فاصل بین دندان ها استفاده می کنند تا دندان های دائمی منظم رشد کنند.

بهترین کار برای داشتن لبخندی زیبا

بهترین کار برای داشتن لبخندی زیبا در آینده، همین ارتودنسی دندان کودکان می باشد.

ممنوعیت های غذایی در دوران ارتودنسی

آجیل و کلیه ی مواد خوراکی سفت، شکلات ها و تافی هایی که چسبناک هستند، یخ، ذرت بو داده ی سفت و به طور کلی هر مواد غذایی که سفت است و ممکن است بر اثر آن به دندان فشار وارد شود، در دوران ارتودنسی ممنوع می باشد.

تاریخ انتشار : 11 اسفند 1399 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,کودکان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا