استریپ کردن دندان چیست؟

آخرین بروزرسانی : 20 اردیبهشت 1400

هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با استریپ کردن دندان یا همان تراشیدن دندان در ارتودنسی است. در واقع ارتودنسی دندان امروزه به یکی از رایج ترین روش های برطرف کردن کجی ها و نامرتبی های دندان ها است که هدف از این روش بهبود وضعیت دندان ها و کنار هم قرار گرفتن و صاف شدن آن ها و داشتن دهان و دندانی سالم و زیبا است. حال برای این که این عمل زیبایی به درستی انجام شود گزینه های درمانی مختلفی در طی آن انجام می گیرد که یک از آن ها استریپ کردن دندان یا همان تراشیدن دندان است.

در واقع استریپ کردن دندان یکی از معروف ترین و ﺁشناترین راهکارهای ارتودنسی که در طول این عمل انجام می شود. تراشیدن یا استریپ کردن به معنی برداشتن یا تراشیدن سطح بیرونی و بین دندان ها است که همان مینای دندان می باشد. به عبارت دیگر تراشیدن مینای دندان همان عمل استریپینگ است که در ارتودنسی هم به بهتر صاف شدن دندان ها و بایت کمک می کند و هم سبب می شود که محافظت و نگهداری کردن از دندان ها در طولانی مدت راحت تر شود.

استریپ کردن دندان

استریپ کردن دندان

در این روش و برای تراشیدن مینای دندان از یک دستگاه مکانیکی بهره می گیرند. این دستگاه مخصوص کمک می کند که بتوان دندان های مورد نظر از کناره ها تا یک دوم میلی متر تراش داد که با این کار، فاصله و فضایی بین دندان ها ایجاد می شود که به بهتر صاف شدن آن ها کمک می نماید. لازم به ذکر است بدانید هر دکتر متخصص فقط حجم محدودی از مینای دندان را تراش می دهد تا دندان ها همیشه سالم باقی بمانند.

دلیل بکارگیری از استریپ کردن دندان چیست؟

در واقع دندان پزشک برای انجام عمل ارتودنسی نیازمند فضای کافی بین دندان ها است تا هم دندان ها بهتر مرتب شوند و هم عمل جویدن غذا برای فرد راحت تر باشد. حال اگر این فضا و فاصله ی مورد نیاز بین دندان ها برای مرتب کردن دندان ها کم باشد پزشک معالج اقدام به تراشیدن سطوح چند دندان می کند تا این فضا را به وجود آورد. در واقع عمل استریپ کردن دندان یا همان تراشیدن باعث شد که دیگر به کشیدن دندان نیازی نباشد. از دیگر مزیت های استریپ کردن این است که شکل دادن مجدد دندان ها امکان پذیر می شود.

استریپ کردن یا تراشیدن دندان ها چگونه است؟

در واقع در استریپ کردن، مینای دندان با استفاده از یکی از روش های زیر تراشیده می شود. این روش ها عبارتند از:

• با استفاده از تیغه ی ریز دستگاه تراش

• با استفاده از تیغه ی گرد مته ی دندان پزشکی

• با استفاده از دست و نوار استریپ

در واقع این فرﺁیند با استفاده از این روش ها و با عقب و جلو کردن دندان ها انجام می گیرد و مانند نخ دندان کشیدن است. این کار تا جایی انجام می گیرد که فاصله ی مورد نیاز بین دندان ها برای ارتودنسی ایجاد شود.

تراشیدن دندان ها

تراشیدن دندان ها

مدت زمان انجام استریپ کردن فقط چند دقیقه است و حتی برخی از متخصصان در چند جلسه از ویزیت های خود این کار را انجام می دهند. در برخی از مواقع متخصصان برای اینکه بتوانند کمی بین دندان ها فاصله ایجاد کنند یک هفته قبل از استریپ کردن از حلقه های لاستیکی کوچکی که فاصله انداز نامیده می شوند استفاده می کنند و با قرار دادن آن ها بین دندان ها کمک می کنند که بین دندان ها فاصله ایجاد شود.

بعد از اینکه تراشیدن یا استریپ کردن انجام گرفت برخی از متخصصان برای اینکه مینای دندان ها دوباره بازیابی شوند از وارنیش فلوراید موقتی استفاده می کنند و با آن روی دندان ها را می پوشانند. همچنین برای اینکه استحکام دندان ها بعد از این عمل بیشتر شود برخی از متخصصان استفاده دهان شویه های فلوراید بدون الکل را تجویز می کنند.

آیا استریپ کردن دندان درد دارد؟

مطمئنا این سوال یکی از رایج ترین سوالات افرادی است که خواهان ارتودنسی و استریپ دندان هستند. در این راستا باید متذکر شویم که مینای دندان که در این روش تراشیده می شود یکی از سخت ترین بافت های بدن است و باید بدانید که این بافت یک بافت غیر زنده است و یک ماده ی پوسته ی بیرونی دندان است که هیچ گونه عصبی ندارد و لذا در طی انجام این فرآیند، شخص هیچ نوع درد و ناراحتی را احساس نمی کند.

ارتودنسی و استریپ دندان

ارتودنسی و استریپ دندان

در واقع از آنجایی که فقط سطح کمی از مینای دندان تراشیده می شود و یک لایه ی بسیار نازک است لذا فرد هیچ نوع دردی احساس نمی کند و به هیچ نوع بی حسی هم نیاز ندارد. البته امکان دارد برخی از مراجعه کنندگان در حین این فرآیند کمی احساس کشش و فشارهای غیر معمولی را احساس کنند. همچنین برخی از افراد نیز بعد از این فرﺁیند در زمان خوردن نوشیدنی ها و غذاهای گرم و سرد، کمی حساسیت از خود نشان دهند که باید متذکر شویم این علائم و عوارض کاملا موقتی است و بعد از مدت کوتاهی از بین می روند و فرد بعد از چند روز به حالت طبیعی و عادی خود برمی گردد.

تاریخ انتشار : 20 اردیبهشت 1400 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,ارتودنسی,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا