جراحی لثه چیست و چطور انجام می شود؟ هزینه آن چقدر است؟

آخرین بروزرسانی : 16 دی 1399

علت انجام جراحی لثه

این روش جراحی با هدف درمان لثه و آسیب های ناشی از موارد پایین ممکن است انجام شود:

  • رشد بافت ها و استخوان های آسیب دیده
  • جلوگیری از از دست دادن دندان
  • کاهش فاصله بین دندان ها، که با نام مثلث سیاه شناخته می شود و از نظر زیبایی نیاز به اصلاح دارد
  • تغییر شکل استخوان فک برای کاهش رشد باکتری ها در آن و افزایش سلامت استخوان
  • حذف باکتری ها و عفونت ها
  • در برخی موارد علت انجام جراحی لثه زیباسازی آن می باشد.

جراحی ترمیمی لثه ها برای پوشش ریشه دندان ها کاربرد دارد

جراحی ترمیمی لثه ها برای پوشش ریشه دندان ها کاربرد دارد

کاربرد جراحی لثه

بیماری لثه مثل التهاب لثه ها و تحلیل آن ها نیازمند درمان جراحی لثه است. التهاب لثه فرم خفیف بیماری لثه است که باعث قرمزی، ورم و خونریزی لثه ها می شود. در اغلب موارد، التهاب لثه به علت سلامت پایین دهان و دندان، پلاک و جرم دندان می باشد. درمان حرفه ای می‌تواند شرایط را تغییر دهد. تحلیل لثه شکل جدی تر از آسیب لثه است که پیشرفته شده که منجر به آسیب بافت استخوانی می شود. در طول این فرآیند التهابی، لثه ها از دندان ها جدا می شوند. این حالت منجر به فضایی به اسم پاکت می شود که باکتری ها در آن گیر می افتند و ایجاد عفونت می کنند. در نتیجه دندان از دست می رود و استخوان آسیب می بیند.

نوع جراحی لثه بستگی به مشکل لثه‌ی فرد دارد

نوع جراحی لثه بستگی به مشکل لثه‌ی فرد دارد

انواع جراحی لثه

طیف گسترده ای از جراحی ها با اهداف متفاوت انجام می شوند.

جراحی لثه برای کامپوزیت

نوع جراحی لثه به نوع و شدت بیماری لثه بستگی دارد. قبل از جراحی، جراح دندان، پاک سازی کاملی از لثه ها صورت می دهد. یکی از روش های شناخته شده deep scalingیا تراش عمیق لثه ها می باشد که حذف جرم ها و باکتری های دندان جز آن می باشد.

جراحی لثه برای روکش

روش دیگری که به ترمیم ریشه لثه شناخته می شود و می تواند سطح ریشه ی دندان ها را صیقلی تر کرده و در نتیجه ایجاد حفره برای تشکیل جرم و باکتری کاهش می یابد. هر گونه جرم موجود در لثه ها نیز با این روش حذف می شود. تراش عمیق لثه ها و ترمیم دندان معمولا در یک زمان رخ می دهند.

جراحی فلپ flap surgery

این جراحی لثه به کسانی که جرم عمیق در ناحیه پاکت دندان دارند، بسیار کمک می کند. این روش شامل بالا بردن لثه ها از روی دندان ها و حذف جرم دندان است. پس از این که جراح ناحیه را تمیز می کند و جرم را پاک میکند، مجددا لثه را به دندان ها وصل می کنند و برای کسب نتیجه بهتر استخوان فک نیاز به شکل دهی مجدد خواهد داشت.

پیوند استخوان bone grafting

وقتی استخوان اطراف ریشه دندان آسیب دیده و یا از بین رفته، فرد نیاز به پیوند استخوان پیدا می کند. این فرآیند شامل جایگزینی استخوان آسیب دیده با استخوان جدید است. این استخوان ممکن است از استخوان های فرد تامین شود یا از استخوان های اهدایی و آزمایشگاهی باشد. هدف پیوند استخوان، نگه داشتن ریشه دندان در جای خود و کمک به رشد آن می باشد.

تولید هدایت یافته بافت

در طول این فرآیند، یک جراح دندان، تکه‌ی کوچکی از بافتی تور مانند را بین دندان و لثه قرار می دهد. این ماده سبب می شود از رشد لثه به محلی که استخوان باید باشد جلوگیری می کند.

پیوند بافت

خط لثه کاهش یافته، که با نام عقب نشینی لثه ها شناخته می شود، به علت از دست رفتن بافت لثه ایجاد شده و احتمالا نیاز به پیوند بافت به منظور کاهش خطر عفونت در آینده باشد. در طول این عمل جراحی لثه، جراح دندان، به طور معمول از بخش های دیگر بدن بافت مورد نظر را جدا کرده و به ناحیه مورد نظر یعنی جایی که لثه دچار عقب نشینی شده پیوند می زند. این بافت پیوندی معمولا از ناحیه‌ی سقف دهان تامین می شود. این عمل پیوند بافت، نه تنها خطرات محتمل بعدی را کم تر می کند، بلکه ریشه های دندانی را که نمایان شده بودند می پوشاند.

سایر عمل های درمانی

لیزردرمانی

اگر چه که تمام شواهد مورد نظر از تاثیر لیزر درمانی حمایت نمی کنند اما برخی دندانپزشکان برای کاهش سایز پاکت های دندانی و بازسازی بافت از دست رفته‌ی دندان و لثه ها از آن بهره می برند.

لیزردرمانی لثه در برخی موارد ترمیمی کاربرد دارد

لیزردرمانی لثه در برخی موارد ترمیمی کاربرد دارد

پروتئین های شبیه ساز بافت

این عمل جراحی شامل استفاده از پروتئینی می باشد که حاوی ژل های شبیه ساز رشد استخوان و بافت می باشد.

آمادگی برای جراحی لثه

قبل از این که فرد جراحی لثه داشته باشد، جراح عملی آزمایشی روی دندان ها انجام می دهد تا مطمئن شود که فرد آمادگی آن را دارد. در طول این جلسه جراح دندان، سابقه‌ی کلی فرد را مرور کرده و ثبات و قدرت دهان و دندان و فک را ارزیابی می کند. وجود هر گونه آبسه و عفونت دهان را بررسی کرده تا با عمل جراحی تداخل نداشته باشند و روند آن را مشکل نسازند.

مراحل جراحی لثه

بسته به نوع جراحی طیفی از موارد پایین ممکن است رخ دهد و بیشتر جراحی ها حدود ۲ ساعت زمان می برد تا تکمیل شود.

در برخی از جراحی ها نیاز به بیهوشی فرد وجود دارد و در برخی دیگر فقط از بی حسی موضعی استفاده می شود. پس از ایجاد برش هایی کوچک در ناحیه لثه، دندان پزشک لثه ها را از روی ریشه دندان کنار می زند تا آن را بهتر ببیند و پلاک و جرم دندان یا عفونت را از ریشه پاک کند. در کنار این جراحی، دندان پزشک می تواند اعمال دیگری چون شکل دهی مجدد استخوان ها و بافت ها را نیز انجام دهد. پس از اتمام جراحی، ۷ تا ۱۰ روز بعد بخیه های لثه کشیده می شوند.

هزینه جراحی لثه

جراحی زیبایی لثه بین ۳ تا ۴ میلیون در تعرفه دندان پزشکی سال ۹۹ می باشد. جراحی فلپ و پیوند لثه حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان طبق این تعرفه قیمت گذاری شده است.

 

تاریخ انتشار : 14 دی 1399 نویسنده : تعداد نظرات : 3 دسته بندی : وبلاگ,جراحی,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



طاهره 28 اردیبهشت 1402-09:48
سلام دندانم عصبی کشی کردم گفتند را جراحی لثه بشد تا روکش بذارند رفتم متخصص جراح لثه گفته باید لثه جابجا بشد من نفهمیدم چیگفت گفت نیم ساعت کار دارد وباید عمل بشد لطفا راهنمایی کنید
کلینیک مبین 1 خرداد 1402-02:27
سلام.مجددا به دکتر متخصص مراجعه کنید و توضیحات دقیق تری بگیرید.جراحی لثه(جراحی cl) به منظور افزایش طول تاج لثه انجام میشود. باید مشخص شود این درمان برای شما مناسب هست یا نه.
عیسی 21 مرداد 1401-12:32
من مرتب لثه آبسه میکند و احساس میکنم همه دندانهایم لق شده اند بعضی نقاط هم لثه کوتاه شده حدودا چه میزان هزینه دارد؟
کلینیک مبین 23 مرداد 1401-11:58
سلام .ممکن هست از علامت های تحیل لثه باشد .حتما به متخصص لثه مراجعه کنید.
فاطمه شکری 7 بهمن 1400-06:54
من لثه بالام بزرگه دندونام درشته میخام کوچیک کنم امکان داره باجراحی لثه کوچیک بشه دندونام چی چه قدر هزینه داره
مدیریت سایت 9 بهمن 1400-06:45
سلام روزهای سه شنبه متخصص جراح لثه داریم لطفا حضوری تشریف بیارید تا معاینه شوید.

پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا