در دوران ارتودنسی چگونه مسواک بزنیم؟

آخرین بروزرسانی : 2 اسفند 1399

مسواک زدن در دوران ارتودنسی، یکی از مهم ترین مراقبت هایی است که افرادی که دارای براکت های ارتودنسی هستند باید انجام دهند. اضافات غذاها و ماندن آن ها در دندان و باکتری های ناشی از آن ها می توانند آسیب های خیلی جدی به دندان زده و باعث پوسیدگی و از بین رفتن دندان شوند. بنابراین مسواک زدن در دوران ارتودنسی باید خیلی دقیق تر و ویژه تر از دوران عادی انجام شود. در ادامه درباره ی طریقه ی درست مسواک زدن در دوران ارتودنسی برایتان بیشتر توضیح خواهیم داد.

برای مسواک زدن در دوران ارتودنسی حتما باید از یک مسواک نرم استفاده کنیم

برای مسواک زدن در دوران ارتودنسی حتما باید از یک مسواک نرم استفاده کنیم

مسواک زدن در دوران ارتودنسی باید چگونه انجام شود؟

حواستان باشد که برای مسواک زدن دندان هایی که مجهز به براکت های ارتودنسی هستند، حتما باید از یک مسواک نرم استفاده کنیم. چرا که حساسیت دندان ها و لثه ها در این دوران بسیار بالا بوده و مسواک های سفت می توانند زخم و ناراحتی در دهان به وجود آورند.

ده ثانیه مسواک زدن برای هر تک دندان کافیست. مسواک را با زاویه ی چهل و پنج درجه بر روی دندان بکشید و براکت ها و دندان هایتان را با هم مسواک کنید.

یکی از مشکلات مسواک زدن در دوران ارتودنسی، تمیز کردن براکت ها و سیم های داخل دهان است. پیشنهاد می کنیم که برای تمیز کردن این بخش از ارتودنسی، کمی فشار دستتان بر روی مسواک را بیشتر کنید تا موهای مسواک به راحتی بین براکت ها و سیم ها حرکت کرده و بین آن ها را تمیز نمایند.

بهترین خمیر دندان برای دندان های با ارتودنسی، خمیر دندان هایی است که دارای فلوراید هستند. فلوراید موجود در این خمیر دندان ها، محیط داخل دهان را کاملا پاکیزه و عاری از هرگونه میکروب و باکتری می کند.

دوران ارتودنسی یکی از سخت ترین دوران ها برای لثه و دندان ها محسوب می شود. در این دوران لثه ها هم به دلیل حساسیت بالا به تمیز شدن و شست و شو احتیاج دارند. به همین دلیل متخصص ارتودنتیست با تجوی یک مسواک مخصوص شست و شوی لثه، به شما کمک میکند که بتواندی از لثه های خود در این دوران مراقبت کنید.

یکی از فضاهایی که حین مسواک زدن دندان ها و براکت ها جا می ماند، فضاهای بین دندانی و بین دندان براکت هاست. در این مواقع معمولا از مسواک های بین دندانی برای تمیز کردن این فضاها که می تواند بستر مناسبی برای رشد انواع باکتری و میکروب باشد، استفاده می کنند. مسواک بین دندانی باید به صورت عمودی بر روی دندان ها و براکت ها کشیده شود تا موهای آن به راحتی بتوانید به داخل این فضا راه یافته و آن جا را تمیز کند.

اصل مهم در مسواک زدن این است که بعد از هر وعده ی غذایی باید دندان و دهان کاملا توسط خمیردندان فلوراید دار شسته شود و این یعنی سه بار در روز، باید مسواک زده شود. یکی از زمان های مهم برای مسواک زدن، شب ها و قبل از خواب است. چرا که این زمان بهترین زمان برای پوسیدگی دندان ها و خرد شدن آن ها است.

در دوران ارتودنسی چگونه مسواک بزنیم؟

در دوران ارتودنسی چگونه مسواک بزنیم؟

برای مسواک زدن سطح خارجی دندان هایتان سعی کنید که دندان ها روی یکدیگر قرار دهید و سپس از ردیف پایینی دندان ها، مسواک زدن را آغاز کنید. حرکت دایره ای مسواک بر روی دندان ها کمک میکند تا دندان بهتر تمیز شوند و مواد غذای به راحتی از روی آن ها کنده شود. پس از اتمام مسواک زدن دندان های ردیف پایین، به سراف دندان های ردیف بالا بروید. دندان های ردیف بالا نیز باید مانند دندان های ردیف پایین تمیز شوند. دقت کنید که مسواک تا انتها و بر روی تمامی دندان های عقب نیز کشیده شود. با باز کردن دهانتان، تسلطتان بر روی مسواک زدن دندان های عقب بیشتر خواهد شد.

برای مسواک زدن داخل دندان ها نیز مانند حالت عادی از مسواکتان استفاده کنید. چون هیچ گونه براکتی در این قسمت وجود ندارد که بخواهد برای تمیزی دندان مزاحمت ایجاد کند. مسواک را با زاویه به سمت بالا و پایین و داخل بکشید تا قسمت داخلی دندان ها کاملا تمیز شوند.

نکته ای که باید برای مسواک زدن دوران ارتودنسی رعایت شود این است که بعد از مسواک زدن خود مسواک را تمیز کنید تا تمام باکتری هایی که توسط آن شسته و کنده شده اند از بین بروند. با دستتان روی مسواک بکشید و سعی کنید حسابی آن را تمیز کنید. مسواک برای خشک شدن باید در یک فضای تمیز و آزاد قرار بگیرد. می توانید برای اینکه خیالتان از بابت تمیزی مسواک راحت شود، آن را در محلول ضد عفونی کننده ی کلرهگزیدین قرار دهید.

دوران ارتودنسی یکی از حساس ترین دوره ها برای دندان هاست.

دوران ارتودنسی یکی از حساس ترین دوره ها برای دندان هاست.

سخن آخر

در این محتوا سعی کردیم خیلی کوتاه و کاربردی، نکات مهم طریقه ی مسواک زدن دندان های ارتودنسی را برایتان شرح دهیم. یکی از مهم ترین چیزهایی که میتواند در نتیجه بخش بودن درمان های دندانپزشکی نظیر ایمپلنت دندان، بلیچینگ دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، پروتز دندان، ترمیم دندان ارتودنسی دندان تاثیر بگذارد، مراقبت هایی است که شخص باید ضمن درمان انجام دهد. پس یادتان نرود که با رعایت نکات بهداشتی، کمک زیادی به روند درمان خود خواهید کرد.

تاریخ انتشار : 2 اسفند 1399 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,ارتودنسی,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا