دندانپزشکی کودکان و اهمیت مراقبت از دندان ها از سنین پایین

آخرین بروزرسانی : 21 دی 1401

دندانپزشکی کودکان به اندازه دندانپزشکی بزرگسالان حائز اهمیت است. از همان سنین پایین، دهان و دندان ها از جمله قسمت های مهم و نسبتا حساس بدن محسوب می شوند. در واقع در این قسمت هاست که برخی از عملکردهای مهم مانند جویدن، بلعیدن، بیان صداها (و در نتیجه گفتار) توسعه می یابند. این بدان معنی است که یک دهان سالم و دندان های سالم نقش تعیین کننده ای در رشد کودک، هم از نظر جسمی و هم از نظر شناختی دارند.

نتیجه این فرض واضح است: کودکان باید از سنین پایین آموزش ببینند که از دندان های خود مراقبت کنند، آنها را به طور منظم و خوب تمیز کنند. اولین ویزیت دندانپزشک اطفال را حتی قبل از شروع تغییر دندان می توان برنامه ریزی کرد. از آن لحظه به بعد خوب است که مرتباً همراه با کودک خود در مطب دندانپزشکی مورد اعتمادتان دیده شوید.

دندانپزشکی کودکان و اهمیت مراقبت از دندان ها از سنین پایین

اهمیت دندانپزشکی کودکان

یکی از اهداف اصلی دندانپزشکی کودکان جلوگیری از هرگونه مشکل استخوانی و ترویج رویش صحیح دندان های دائمی است. جای تعجب نیست که به آن دندانپزشکی رهگیری نیز می گویند زیرا برای رهگیری تمام مشکلاتی که ممکن است در دهان کودک ایجاد شود، عمل می کند. شاید نمی دانستید که تشکیل دندان در جنین در حدود ماه سوم بارداری اتفاق می افتد. با این حال، شما باید برای رویت دندان های کودک خود تا چند ماه پس از تولد صبر کنید.

اولین دندان ها معمولا در 6-10 ماهگی ظاهر می شوند. البته در کودکان مختلف، این دوره زمانی می تواند گسترده تر باشد و به رنج 4 تا 17 ماه برسد. در هر صورت زمان رویش دندان ها چه برای دندان های شیری و چه برای دندان های دائمی از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. بنابراین هرگونه تاخیر نباید باعث نگرانی والدین شود. با این حال، توصیه ما این است که اولین ویزیت دندانپزشکی را در حدود 4 سالگی انجام دهید. در این زمان تمام دندان های شیری کودک رشد کرده است و می تواند همکاری و تبادل ارتباطی مناسبی را ارائه دهد.

مراقبت های مربوط به حوزه دندانپزشکی کودکان

3 نکته وجود دارد که در هنگام ورود به حوزه دندانپزشکی کودکان توجه به آنها مهم است:

- دندانپزشکی کودکان به معنای پیشگیری، تشخیص و درمان دندان های شیری و رهگیری مشکلات اسکلتی و یا عملکردی است.

- دندانپزشکی کودکان یک رشته بسیار مهم است زیرا هدف آن مراقبت از دندان های شیری و در نتیجه حفظ و رویش صحیح دندان های دائمی آینده می باشد.

- دندانپزشکی کودکان با حذف و اصلاح عادات بد برای برقراری مجدد جویدن صحیح سروکار دارد.

با توجه به این نکات به راحتی می توانیم درک کنیم که دندانپزشکی کودکان و مراقبت فوری از سلامت دندان کودکان چقدر مهم است. علاوه بر توصیه ای که قبلاً برای انجام اولین ویزیت در حدود 4 سالگی داشتیم، در اینجا توصیه می کنیم که یک متخصص اطفالی را انتخاب کنید که می داند چگونه با کودک شما ارتباط برقرار کند. این احتمالاً مهمترین جنبه در مورد بیمار کم سن و سالی است که اغلب از دریافت خدمات دندانپزشکی ترس و واهمه دارد، به ویژه هنگامی که از درد در یک یا چند دندان خود شکایت می کند.

مراقبت های مربوط به حوزه دندانپزشکی کودکان

درد را با آرامبخش استنشاقی از بین ببرید

با این حال، برگ برنده واقعی این است که دندانپزشک کودک بتواند درد را از بین ببرد و پروسه درمان کودکان را به صورت بدون درد انجام دهد. چرا که درد و ناراحتی علت اصلی ضدیتی است که کودکان با دندانپزشک خود دارند. حال این پرسش مطرح می شود که آیا می توان مشکلات دهان و دندان کودکان را بدون درد درمان کرد؟ پاسخ مثبت است. ما در این مورد استفاده از آرامبخش استنشاقی را توصیه می کنیم. این یک روش آرام بخش کاملا موثر و بی خطر است که کار روی دندان توسط متخصص را تسهیل می کند و در عین حال به کودکان آرامش می بخشد.

کافی است که به بیمار کم سن و سال خود اجازه دهید تا از طریق یک ماسک معطر نفس بکشد، که از آن مخلوطی از اکسیژن و اکسید نیتروژن خارج می شود. در این شرایط کودک هوشیار بوده و با شما همکاری می کند اما بسیار آرام است. پس از پایان جراحی یا هر گونه عملیات درمانی، او را مجبور به تنفس اکسیژن خالص می کنند تا اثرات آرامبخشی استنشاقی از بین برود.

تاریخ انتشار : 21 دی 1401 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,کودکان,