مشکلات و عوارض لمینت دندان

آخرین بروزرسانی : 12 آذر 1399

عوارض لمینت دندان، آیا لمینت بر سلامتی دندان ها ضرر دارد؟

معمولا افراد برای این که بتوانند لبخندی زیبا را تجربه کنند از لمینت دندان برای پوشش مشکلات دندان های خود استفاده می کنند. لمینت لایه ای از جنس سرامیک می باشد که با استفاده از روش های مختلف بر روی دندان ها قرار داده می شود. اما گاهی عوارض لمینت دندان ممکن است پزشکان را مجبور به استفاده از روش های دیگر کند. البته استفاده از لمینت دندان در بیشتر افراد بدون کوچکترین عوارضی انجام می شود و معمولا مشکل خاصی برای بیمار به وجود نمی آید. بنابراین در رابطه با شدت عوارض لمینت دندان می توان گفت که در بیماران مختلف این موضوع می تواند متفاوت باشد. در رابطه با عوارض لمینت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1_ عدم امکان ترمیم

در صورتی که لمینت های دندانی دچار شکستگی و یا پریدگی شوند امکان ترمیم و درمان آن وجود ندارد و حتما باید آن را تعویض کرد.

2_ عدم برگشت پذیری لمینت

با توجه به این که هنگام قرار دادن لمینت بر روی دندان ها مقداری از لایه سطحی دندان تراشیده می شود نمی توانید بعد از مدتی استفاده، آن را برداشته و جای آن را با چیز دیگری پر نکنید. به همین دلیل افرادی که نمی خواهند برای همیشه این حالت را تجربه کنند بهتر است از روش های دیگر مانند کامپوزیت دندان برای زیبایی دندان های خود استفاده کنند.

3_ عدم امکان تغییر شکل

یکی از مهم ترین عوارض لمینت دندان این است که بعد از قرار دادن آن بر روی دندان ها قابلیت تغییر نخواهند داشت. چرا که مواد استفاده شده در لمینت ها بسیار مقاوم بوده و ساخت آن ها در لابراتوار های دندانپزشکی اتفاق می افتد. بنابراین تغییر در شکل و رنگ آن ممکن نخواهد بود.

4_ قیمت بالا

با توجه به نوع موادی که در ساخت لمینت ها استفاده می شود طبیعی است که قیمت آن نیز بالا باشد. به همین دلیل برخی این مورد را به عنوان یکی از معایب بزرگ لمینت دندان معرفی می کنند و از روش های جایگزین آن استفاده می کنند. البته با توجه به استحکام و مقاومت بالای لمینت ها شاید این موضوع را نتوان به عنوان ایراد مطرح کرد.

لمینت های دندانی

لمینت های دندانی

5_ ایجاد حساسیت

همان طور که گفته شد برای نصب لمینت ها نیاز به ایجاد تراش بر روی دندان ها می باشد که این تراش گاهی حساسیت هایی را در برابر گرما و سرما ایجاد می کند که البته این موضوع موقتی خواهد بود و بعد از مدتی کوتاه از بین خواهد رفت.

6_ تغییر رنگ

گاهی با توجه به نوع رژیم غذایی که بیمار دارد ممکن است تغییر رنگ در لمینت ها به وجود آید. همان طور که گفته شد برگرداندن رنگ لمینت ها به رنگ اولیه آن ممکن نخواهد بود و فقط با تعویض آن می توان این مشکل را رفع کرد.

7_ پوسیدگی دندان ها

از دیگر موارد مهم عوارض لمینت دندان می توان به پوسیدگی دندان های زیر لمینت اشاره کرد. اگر لمینت با اصول و قواعد مشخصی بر روی دندان ها قرار نگیرد بعد از مدتی می تواند باعث پوسیدگی دندان ها شود.

چگونه از به وجود آمدن عوارض لمینت دندان جلوگیری کنیم؟

برای این که بتوانید با خیالی آسوده کار لمینت را بر روی دندان های خود انجام دهید لازم است اقداماتی را در جهت کاهش عوارض لمینت دندان انجام دهید. برای مثال از جمله این مراقبت ها می توان به رژیم غذایی مناسب اشاره کرد. بهتر است از خوردن مواد غذایی سفت خودداری کنید چرا که این گونه مواد غذایی می توانند باعث شکستگی لمینت ها شده و مشکلاتی را برای شما به وجود آورند. علاوه بر این خوردن مواد غذایی با رنگدانه های قوی مانند قهوه می تواند باعث تغییر رنگ لمینت ها شده و زیبایی آن را از بین ببرد. بنابراین بهتر است در استفاده از چنین مواد غذایی احتیاط کنید.

سیگار یکی از مواردی است که می تواند به سرعت کیفیت لمینت ها را کاهش دهد و حتی در مدت کوتاهی شما را مجبور به تعویض لمینت ها نماید. بنابراین بهتر است از استعمال دخانیات خودداری نمایید. یکی از مهم ترین مواردی که در کاهش عوارض لمینت دندان تاثیر بسزایی دارد رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. بسیاری از افراد این تصور را دارند که بعد از استفاده از لمینت نیازی به استفاده از مسواک نیست. در این رابطه باید گفت که چنین تصوری کاملا اشتباه می باشد و لمینت ها برای این که بتوانند کیفیت خود را حفظ کنند نیاز به رسیدگی دارند که این رسیدگی شامل استفاده مرتب و روزانه از مسواک و نخ دندان می باشد.

ضررها و عوارض لمینت دندان

ضررها و عوارض لمینت دندان

در صورت مواجه با عوارض لمینت دندان چه کار کنیم؟

اگر باز هم با وجود رعایت مراقبت های گفته شده دچار عوارض لمینت دندان شدید بهتر است در اولین اقدام به پزشک معالج خود مراجعه کرده و از او راهنمایی های لازم را دریافت کنید. به هنگام مراجعه به پزشک لازم است تمام مشکلات خود را با ذکر جزئیات به پزشک گفته و از او راهنمایی بگیرید. در صورتی که با مشکلات خاصی مانند جدا شدن لمینت دندان رو به رو شدید نگران نباشید و آن را در پوششی مناسب قرار داده و در اولین فرصت به پزشک معالج خود مراجعه نمایید. علاوه بر این موضوع مشکلات دیگری که مراجعه به پزشک باید در اولین فرصت صورت گیرد شکستگی لمینت، ترک خوردگی، پریدگی، التهاب و عفونت لثه و دندان می باشد که باید به سرعت مورد درمان قرار گیرند تا مشکلات جدی تری برای بیمار به وجود نیاید.

نحوه تشخیص عوارض لمینت دندان

نحوه تشخیص عوارض لمینت دندان

 

بیشتر بخوانید:

لمینت سرامیکی دندان چیست؟ انواع و مزایا لمینت سرامیکی

مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر

بهترین دندانپزشکی در غرب تهران

 

تاریخ انتشار : 30 آبان 1399 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,لمینت دندان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا