مقایسه انواع ارتودنسی دندان متحرک،ثابت، دیمون، لینگوال و..

آخرین بروزرسانی : 4 مرداد 1400

وقتی صحبت از ارتودنسی می شود، منظور انواع ارتودنسی است که هر کدام از آن ها با توجه به شرایط دندان ها و فک و مشکلات موجود، می توانند به عنوان یک طرح درمان برای فرد انتخاب شوند. آشنایی با انواع ارتودنسی به شما کمک می کند تا دقیق تر بتوانید درمان مورد نیاز دندان خود را حدس بزنید. در واقع این که اطلاعات شما درباره ی انواع ارتودنسی بالا باشد، می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت گذراندن دوره ی ارتودنسی داشته باشد. حالا هر چقدر این اطلاعات درست تر باشد، کیفیت این طول درمان نیز بالاتر خواهد بود.

انتخاب طرح درمان و نوع ارتودنسی در بین انواع ارتودنسی تنها و تنها باید توسط ارتودنتیست تجویز شود. نوع ارتودنسی دندان معمولا با توجه به سن بیمار، شرایط فیزیکی، شرایط چینش دندان ها کنار هم، شرایط فک و ... انتخاب می شود. در واقع قبل از اینکه شما بخواهید درمان ارتودنسی را شروع کنید ابتدا باید حتما یک سری تصویربرداری های اولیه از دندان تان انجام شود و بعد از بررسی های مختلف نوبت به انتخاب نوع درمان می رسد. ما در ادامه برایتان از انواع ارتودنسی و ویژگی های هر کدام خواهم گفت. اگر به این موضوع علاقمند هستید، پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید :

مقایسه انواع ارتودنسی دندان

مقایسه انواع ارتودنسی دندان

همه چیز درباره ی انواع ارتودنسی

ارتودنسی، یک درمان برای ترمیم دندان در زمینه ی دندانپزشکی است که سالانه افراد زیادی از سن های پایین تا سن های بزرگسال آن را برای دندان ها و فک خود انجام می دهند. همان طور که ابتدای مقاله برایتان توضیح دادیم، هر فرد باید با توجه به شرایطی که دارد، از بین انواع ارتودنسی، طرح درمان مخصوص خود را انتخاب کند. ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی ثابت، ارتودنسی رنگی، ارتودنسی دیمون و ارتودنسی لینگوال از انواع ارتودنسی هستند که در ادامه به شرح هر کدام از این ها خواهیم پرداخت :

ارتودنسی نامرئی

این نوع ارتودنسی معمولا برای افراد بزرگسال تجویز می شود چرا که جنس براکت این نوع ارتودنسی شکننده و حساس است و معمولا باید در یک فک بدون رشد دندان قرار گیرد که مناسب ترین گزینه برای افراد بزرگ سال است. ویژگی منحصر به فرد این نوع ارتودنسی این است که کاملا نامرئی بوده و برای افرادی که تمایل ندارند ارتودنسی بر روی دندان هایشان دیده شود، انتخاب بسیار درستی است. در واقع وقتی از ارتودنسی نامرئی استفاده می کنید، تنها یک سیم باریک بر روی دندان هایتان دیده می شود.

ارتودنسی متحرک

استفاده از این مدل ارتودنسی معمولا برای مواردی تجویز می شود که مشکل آنقدر ها جدی و آزار دهنده نیست و طول درمان زیادی ندارد. ارتودنسی متحرک هم برای فک بالا و هم برای فک پایین مورد استفاده قرار میگیرد اما به دلیل یک سری مشکلات ریز که باعث اذیت شدن فک در قسمت پایین می شود معمولا ترجیح این است که برای فک پایین از آن استفاده نشود. جنس این نوع ارتودنسی از پلاستیک شفاف است و طی یک قالب گیری کلی، تنها برای خود بیمار ساخته می شود. این روش با توجه به نیاز درمانی بیمار تجویز می شود و ممکن است به صورت مکمل در کنار سایر روش های ارتودنسی قرار گیرد.

انواع ارتودنسی دندان

انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی ثابت 

این ارتودنسی نتیجه ی بسیار مطلوبی را حاصل می کند. براکت ها در این نوع ارتودنسی به صورت ثابت بر روی دندان ها قرار میگیرد. ارتودنسی ثابت برای رفع هر ناهنجاری جواب است. یک روش سفت و سخت که معمولا در نهایت نتیجه ی خوبی می دهد.

ارتودنسی رنگی

این نوع ارتودنسی معمولا برای افراد کم سن و سال و نوجوانان مورد استفاده قرار میگیرد. در ارتودنسی رنگی معمولا تغییر رنگ براکت ها و بریس ها باعث می شود که یک زیبایی بصری فانتزی ایجاد شود که خوب برای سلیقه های خاص مورد تایید قرار میگیرد.

ارتودنسی دیمون

این نوع ارتودنسی یکی از جدید ترین روش های ارتودنسی در دنیاست. چیزی که ارتودنسی دیمون را از سایر روش های سنتی دیگر جدا می کند، استفاده از براکت ‌هایی با قابلیت باز و بسته شدن کشویی است که برای اتصال سیم به براکت ‌های ارتودنسی می باشند. اما در روش های سنتی معمولا برای اتصال از کش ‌های بسیار کوچک استفاده می شود. یکی از مهم ترین مزیت های این نوع ارتودنسی به نسبت انواع ارتودنسی این است که به راحتی قابلیت تمیز شدن دارد.

ارتودنسی لینگوال

این ارتودنسی از انواع ارتودنسی، یکی از پرطرفدارترین انواع ارتودنسی است. دلیل این محبوبیت هم این است که تمامی تجهیزات ارتودنسی در پشت دندان ها قرار میگیرد و اصلا از نمای جلویی مشخص نمی شود که شما طول درمان ارتودنسی را طی می کنید. این روش معمولا برای افرادی که تمایل ندارند ارتودنسی شان دیده شود، بسیار پیشنهاد می شود. البته یکی از مشکلات این نوع ارتودنسی این است که در نزدیکی کام و زبان قرار دارد و ممکن است کمی اذیت کند اما بعد از مدتی زبان عادت می کند.

 ارتودنسی دندان

 ارتودنسی دندان

تاریخ انتشار : 4 مرداد 1400 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,ارتودنسی,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا