چالش ها و سوالات متداول ارتودنسی دندان

آخرین بروزرسانی : 8 بهمن 1399

پاسخگویی به سوالات متداول ارتودنسی دندان

امروزه روش های متعددی برای درمان بیماری های دهان و دندان وجود دارد که هر یک در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. ارتودنسی دندان یکی از این روش ها می باشد که امروزه استفاده از آن گسترش چشمگیری یافته است. تمام افرادی که می خواهند از این روش درمانی استفاده نمایند سوالات متداولی در ذهن خود دارند که به دنبال یافتن پاسخ برای آن ها می باشند. در واقع پاسخگویی به سوالات متداول ارتودنسی دندان می تواند حلال بسیاری از مشکلات بوده و در یافتن روشی مناسب کمک کننده باشد. این سوالات حوزه گسترده ای از جمله هزینه، طول دوره درمان، سن انجام آن و ... را به خود اختصاص می دهند و لازم است هر یک از این سوالات به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرند تا به نتیجه ی مطلوب رسید. در ادامه به برخی از سوالات متداول ارتودنسی دندان پاسخ خواهیم داد.

طول درمان ارتودنسی چقدر است؟

یکی از سوالات متداول ارتودنسی دندان طول دوره درمان می باشد. معمولا دستگاه ارتودنسی به مدت 24 ماه باید بر روی دندان ها بماند تا نتیجه ی مورد نظر حاصل شود. البته این موضوع بنا به شرایط مختلف و وضعیت جسمانی بیماران می تواند کمتر و یا بیشتر شود. از جمله عواملی که باعث تغییر طول دوره درمان ارتودنسی می شود می توان به سن، نوع درمان، شدت مشکلات دندان ها، میزان مراقبت بیمار، میزان رعایت بهداشت دندان ها و ... اشاره کرد. با توجه به موارد بیان شده می توان گفت که تعیین مدت زمان درمان بستگی به نظر پزشک متخصص دارد و باید از نظر او تبعیت نمود.

سن مناسب برای استفاده از ارتودنسی دندان چه زمانی است؟

با توجه به این که هدف از ارتودنسی اصلاح شکل دندان ها و هدایت آن ها به جای اصلی خود می باشد بهتر است این کار را در زمان رشد استخوان فک و دندان های دائمی انجام داد. در سن 8 تا 12 سالگی معمولا این اتفاق می افتد و دندان های دائمی جایگزین دندان ها اصلی می شوند. بنابراین با توجه به این موضوع می توان بهترین سن برای استفاده از ارتودنسی را سن 8 تا 12 سالگی بیان کرد. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که در صورتی که هنوز دندان های شیری وجود داشته باشند بهتر است از ارتودنسی استفاده نکنید و انجام آن را تا زمان جایگزین شدن دندان های اصلی به تاخیر بندازید.

شرایط استفاده از ارتودنسی دندان کدامند؟

شرایط استفاده از ارتودنسی دندان کدامند؟

هزینه های مربوط به ارتودنسی چقدر است؟

یکی دیگر از سوالات متداول ارتودنسی دندان سوال در رابطه با میزان هزینه ها می باشد. موضوع هزینه ها همواره یکی از چالش های مهم در بخش دندانپزشکی می باشد. به خصوص در سال های اخیر با توجه به افزایش تعرفه های مربوط به دندانپزشکی می توان این موضوع را یکی از موارد مهم بیان کرد. اگر بخواهیم میزان هزینه ها را به طور دقیق بیان کنیم باید بگوییم که این کار تقریبا غیر ممکن می باشد چرا که برآورد هزینه ها به عوامل متعددی مانند طول دوره درمان، وسایل مورد نیاز برای درمان، میزان آماده سازی های لازم قبل از ارتودنسی مانند جرم گیری دندان و ... وابسته می باشد. به همین دلیل نرخ مشخص و معینی را نمی توان برای آن در نظر گرفت و بعد از در نظر گرفتن همه ی این موارد پزشک هزینه نهایی را تعیین خواهد کرد.

در دوره درمان ارتودنسی چه مراقبت هایی نیاز است؟

از دیگر سوالات متداول ارتودنسی دندان می توان به مراقبت های این دوره اشاره کرد. ارتودنسی هم مانند هر روش درمانی دیگر نیاز به یک سری مراقبت ها دارد که این مراقبت ها باعث تسریع روند بهبود شده و می تواند به هر چه بهتر شدن نتیجه درمان کمک کند. با توجه به این که دستگاه های ارتودنسی حساس می باشند، در نگهداری از آن ها باید نهایت دقت را داشته باشید. برای مثال بهتر است از خوردن غذا های سخت و چسبناک در این دوره پرهیز کنید چرا که این نوع مواد غذایی می تواند باعث شل شدن بریس های ارتودنسی شوند. همچنین استفاده از مسواک های مخصوص و رعایت بهداشت دهان و دندان نیز به شدت توصیه می شود. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در این دوره می تواند باعث پوسیدگی دندان ها شود. یکی دیگر از مراقبت های مهم در این دوره معاینات دوره ای می باشد که معمولا هر 5 هفته یک بار باید به پزشک معالج خود برای معاینه مراجعه نمایید.

سوالات متداول ارتودنسی دندان و سن انجام آن

سوالات متداول ارتودنسی دندان و سن انجام آن

آیا بعد از در آوردن براکت ها، کار درمان ارتودنسی تمام می شود؟

یکی از سوالات متداول ارتودنسی دندان این است که آیا بعد از در آوردن براکت ها کار درمان به اتمام می رسد و نیاز به هیچ گونه مراقبتی نمی باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: خیر این گونه نیست و بعد از در آوردن براکت ها باید تا مدتی از نگهدارنده ارتودنسی استفاده کرد. با توجه به این که بعد از در آوردن براکت ها دندان ها به موقعیت اصلی خود باز گشته اند اما هنوز کاملا تفکیک نشده اند لازم است از نگهدارنده ارتودنسی تا مدتی استفاده کرد تا دندان ها در جای خود تثبیت شوند.

سفید کردن دندان ها با استفاده از روش های مختلف قبل از درمان ارتودنسی بهتر است یا بعد از آن؟

سفید کردن دندان ها با استفاده از روش های مختلف مانند بلیچینگ دندان یکی از اعمال زیبایی در رابطه با دندان ها می باشد که امروزه طرفداران خود را پیدا کرده است. اما در رابطه با سوالات متداول ارتودنسی دندان این سوال وجود دارد که از این روش ها قبل از ارتودنسی استفاده کنیم یا بعد از آن؟ در پاسخ باید گفت: بهتر است این کار بعد از ارتودنسی انجام شود. با توجه به این که در ارتودنسی موقعیت دندان ها تغییر می کند ممکن است بعد از آن سطح جدیدی از دندان ها دیده شود به همین دلیل بهتر است این کار را بعد از انجام ارتودنسی انجام داد.

نکات بهداشتی مربوط به ارتودنسی دندان کدامند؟

نکات بهداشتی مربوط به ارتودنسی دندان کدامند؟

برای مراجعه به متخصص ایمپلنت، لمینت دندان و کامپوزیت دندان به کلینیک دندانپزشکی مبین و به بهترین دندانپزشکی در غرب تهران مراجعه کنید.

تاریخ انتشار : 8 بهمن 1399 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,ارتودنسی,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا