ایمپلنت برای چه کسانی مناسب نیست؟

آخرین بروزرسانی : 23 آذر 1399

ایمپلنت برای چه کسانی مناسب نیست؟

ایمپلنت دندان از دو بخش تشکیل شده که بخش پیچ آن در داخل بافت استخوانی قرار میگیرد و شل نشدن و عدم جابه‌جایی آن برای بلند مدت عامل تعیین کننده‌ای در دوام آن است. بنابراین دندانپزشک به بافت استخوان و سلامت لثه ها توجه ویژه‌ای میکند زیرا در صورت عدم اطمینان از مقاومت استخوان و سالم بودن لثه ها احتمال این که فرد مناسب دریافت ایمپلنت نباشد بالا میرود.

افراد مناسب ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از بهترین راه های جبران و جایگزینی دندان از دست رفته است اما برخی افراد کاندید ایمپلنت دندان نیستند. ابتدا بهتر است مشخص شود چه کسانی میتوانند ایمپلنت دندان را بدون مشکل دریافت کنند. پنج نشانه کسانی که کاندیداهای مناسبی برای دریافت ایمپلنت هستند:

  1. لثه و دندانها سالمی دارند
  2.  از نظر قوام استخوان فک در وضعیت خوبی هستند
  3. عادتهای دهانی سالم دارند ( مثل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن)
  4.  غیر سیگاری هستند
  5.  افراد صبوری هستند(زیرا تکمیل روند کاشت و جوش خوردن ایمپلنت ممکن است تا۱۲ ماه طول بکشد)

چه کسانی کاندید ایمپلنت دندان نیستند؟

وضعیت سلامت دهان و دندان و عادتهای درست فرد توسط دندانپزشک بررسی میشوند. در برخی موارد علت از دست رفتن دندان بیماری های لثه است پس فرد نمی تواند کاندید دریافت ایمپلنت باشد. از طرف دیگر وضعیت سلامت استخوان فک یکی دیگر از عوامل مهم در این زمینه است چرا که استخوان ها بستر حمایتی برای ایمپلنت پدید می آورند. در صورت ضعف بافت استخوانی احتمال شل شدن ایمپلنت پس از گذشت مدتی بالاست. افراد غیر سیگاری شانس بهتری در موفقیت کاشت ایمپلنت نیز دارند. دخانیات به شکل کلی روند ترمیم استخوان را دچار مشکل می کنند و خطر ایجاد عفونت در افراد سیگاری بیش از سایرین است. به همین دلیل غیر سیگاری ها مناسب ترین کاندید دریافت ایمپلنت دندان هستند. در افراد سیگاری که خواستار دریافت ایمپلنت دندان هستند مدت زمان سیگار کشیدن، تعداد روزانه آن نیز می تواند اثرگذار باشد.

در موارد بالا به فاکتورهای مناسب برای دریافت ایمپلنت اشاره شد.

اما در مواردی فرد کاندید ایمپلنت دندان نیست:

افراد سیگاری کاندید مناسب ایمپلنت دندان نیستند

افراد سیگاری کاندید مناسب ایمپلنت دندان نیستند

افراد سیگاری (کسانی که روزانه و با تعداد زیاد سیگار مصرف میکنند)

• افرادی که درگیر بیماری های مزمن و کنترل نشده هستند مثل دیابت و مشکلات قلبی. برای اطلاعات بیشتر مطلب ایمپلنت دندان در بیماران دیابتی را مطالعه کنید.

• افرادی که پرتودرمانی ناحیه سر و گردن به علت سرطان و یا درمان تومور داشته اند

میزان موفقیت ایمپلنت دندان

میزان موفقیت ایمپلنت دندان به محلی که ایمپلنت قرار داده شده بستگی دارد اما به طور کلی افراد کاندید ایمپلنت دندان در حدود ۹۸ درصد موارد موفقیت آمیز بوده است.

آیا بیمه هزینه های ایمپلنت دندان را میپردازد؟

به طور کلی ایمپلنت دندان جز مواردی که تحت پوشش بیمه باشند نیستند هر چند در مواردی چون بیمه های تکمیلی که خاص هزینه های دندانپزشکی است، ممکن است بخشی از هزینه ها کاهش پیدا کند. این موارد کاملا بستگی به نوع بیمه درمانی فرد و علت از دست رفتن دندان برمیگردد. به عبارت دیگر چون جز اصلاح طرح لبخند و زیبایی می باشد تحت پوشش همه بیمه ها قرار نمیگیرد ولی ممکن است بعضی بیمه ها مثل بیمه کارمندان بانک ها ایمپلنت دندان را تحت پوشش قرار بدهند.

جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان

1. به طور مرتب دهان خود را با دهانشویه یا آب نمک بشویید

یکی از دلایل این امر این است که احتمال آلوده شدن شکاف ایمپلنت با باکتریهای ناحیه دهان بسیار زیاد است و شستشوی مرتب دهان از ایجاد عفونت در ایمپلنت جلوگیری میکند. پس تا جای ممکن دهان خود را تمیز نگه دارید تا خطر عفونت ایمپلنت کاهش پیدا کند.

عفونت ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت دندان

2. حفظ بهداشت دهان و دندان

پس از دریافت ایمپلنت نیز همچنان روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید، فقط دقت کنید که در ناحیه ایمپلنت این عمل را با ملایمت و به آهستگی انجام دهید. مسواک زدن نیز ناحیه ایمپلنت را از عفونتهای باکتریایی دور نگه میدارد و یکی از شرایط کاندید مناسب ایمپلنت دندان بودن است.

3. بعد از کاشت ایمپلنت بهتر است توسط دندانپزشک معاینه شوید

در روند بهبود ایمپلنت دندان معاینه مرتب توسط دندانپزشک ضروری ست تا اطمینان پیدا کنید که عفونت خاصی در ناحیه ایمپلنت وجود ندارد. از آن جایی که ایمپلنت مستعد آلوده شدن به باکتری است هر چند هفته فرد باید توسط دندانپزشک ویزیت شود.

4. از نوشیدنی و غذاهای قندی پرهیز کنید

در حین بهبود ایمپلنت دندان، از خوردن غذاهایی که قند بالایی دارند اجتناب کنید چرا که غذاهای قندی میزان باکتری های داخل دهان را افزایش میدهند.

با وجود انجام این توصیه ها و مراقبت از ایمپلنت دندان احتمال عفونت آن کاهش می یابد اما در صورتی که فرد به دلایلی نتواند شرایط بهداشتی ایمپلنت را ایجاد کند، ایمپلنت دندان دچار عفونت میشود. در صورت وجود عفونت باید بلافاصله به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا از ابتدا جلوی آسیب های احتمالی بعدی گرفته شود.

آیا ایمپلنت دندان بعد از سالها کشیدن دندان امکان‌ پذیر است؟

از آن جایی که امروزه ایمپلنت های دندان بسیار شناخته شده هستند می توانیم حدس بزنیم که بسیاری از افرادی که قصد انجام آن را نداشتند هم اکنون ممکن است تغییر عقیده داده باشند. حتی اگر سال ها از کشیده شدن دندان فرد میگذرد احتمال دارد که همچنان بتواند کاندید ایمپلنت دندان باشد و از مزایای آن بهره مند شود. در برخی از موارد ممکن است که دندانپزشک برخی اعمال و اقدامات را انجام دهد تا نقطه مورد نظر آماده دریافت ایمپلنت شود. برای مثال انجام:

ارتودنسی دندان اول انجام دهیم یا ایمپلنت دندان؟

در برخی موارد اگر سالها از کشیده شدن دندان گذشته باشد ممکن است که دندانهای کناری به هم نزدیک شده باشند تا فضای خالی را پر کنند به همین دلیل ممکن است فرد به ارتودنسی دندان یا بریس نیاز داشته باشد تا فاصله به حد عادی برسد.

پیوند استخوان برای تقویت فک

پیوند استخوان برای تقویت فک

پیوند استخوانی

ایمپلنت دندان برای حفظ ماندگاری به بافت زیرین خود متکی هستند. در برخی موارد به علت این که سال های زیادی از کشیده شدن دندان گذشته است بافت استخوانی تحلیل رفته و در نتیجه به پیوند استخوان برای افزایش قدرت بافت نیاز است. در صورت عدم وجود استخوانی کافی جوش خوردن ایمپلنت با مشکل مواجه میشود. به همین دلیل دندانپزشک از ناحیه فک عکس سه بعدی درخواست میکند تا وضعیت استخوانی فک مشخص شود. متاسفانه بسیاری از افرادی که به پیوند استخوان نیاز پیدا میکنند دچار بیماری شدید تحلیل لثه نیز هستند. در مراحل پیشرفته این بیماری علاوه بر لثه ها بافت زیرین استخوانی نیز دچار تحلیل میشود.

برای مراجعه به متخصص ایمپلنت به کلینیک دندانپزشکی مبین  و  به بهترین دندانپزشکی در غرب تهران مراجعه کنید.

تاریخ انتشار : 22 آذر 1399 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,ایمپلنت,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا