روش های انجام کامپوزیت دندان

آخرین بروزرسانی : 25 تیر 1401

کامپوزیت یکی از مناسب ترین روش ها برای بهبود و اصلاح لبخند می باشد. در این شیوه، دندان ها به خوبی ترمیم می شوند. در این نوشتار قصد داریم به شیوه های انجام کامپوزیت دندان بپردازیم.

شیوه های انجام کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان کاربردهای فراوانی دارد . به طور مثال آسیب های دندان مثل پوسیدگی دندان یا شکستگی با این روش درمان می شوند. در سایر موارد فاصله میان دندان ها و نامنظمی کاملا اصلاح می شوند.

آسیب های دندان به وسیله کامپوزیت برطرف می شود

آسیب های دندان به وسیله کامپوزیت برطرف می شود

انتخاب رنگ مناسب کامپوزیت دندان

همانطور که می دانید کامپوزیت دندان در رنگ های مختلفی قابل انجام می باشد و برای ترمیم دندان دقیقا متناسب با نیاز فرد، آن رنگ انتخاب می گردد. دندانپزشک از یک کتاب مخصوص که نمونه هایی از رنگ های متنوع را دارد، رنگی که نزدیک دندان های شخص باشد را انتخاب می کند. برای پیدا کردن نزدیک ترین رنگ به دندان های شخص، دندانپزشک نمونه های موجود را کنار دندان های بیمار می گذارد. پس از آن رنگ و سطح شفافیت آن را با دندان های شخص مقایسه می نماید.

دندانپزشک چگونه رنگ کامپوزیت دندان را انتخاب می کند؟

ان زمان که دندانپزشک می خواهند رنگ کامپوزیت دندان را انتخاب کند باید به موارد زیادی توجه کند. منبع نور نقش مهمی در انتخاب رنگ کامپوزیت دارد. تحقیقات نشانگر این است که معمولا خانم ها در انتخاب نمودن رنگ مطابق دندان های خود بسیار بهتر از آقایان عمل می کنند. هنگامی که برای انجام کامپوزیت به مطب دندانپزشکی مراجعه کردید از رژ لب استفاده نکنید زیرا این کار موجب می شود انتخاب رنگ دشوار شود.

تمیز نمودن دقیق دندان ها

اگر سطح دندان های شما بدون جرم و تمیز نباشد نمی توان یک کامپوزیت دندان مناسب ساخت. در این مرحله، دندانپزشک تمام دندان های شما را پولیش می کند تا جرم ها از روی دندان جدا شوند.

برای انجام کامپوزیت دندانپزشک دندان های شما را پولیش می کند

برای انجام کامپوزیت دندانپزشک دندان های شما را پولیش می کند

آماده سازی برای کامپوزیت

قبل از اینکه کامپوزیت دندان انجام شود باید دندان هایی که آسیب دیده اند، ترمیم شوند. کارهایی که مربوط به زیبایی دندان می باشند و احتیاج به اصلاح جزئی دارند با کامپوزیت رفع می شوتد. این کارها شامل ترمیم تراشه های دندان، روکش سطح جلوی دندان و پر کردن شکاف دندان می شوند. گاهی اوقات عاج و مینا به شدت درگیر می شوند. در این مرحله سطح دندان کاملا آماده است تا کامپوزیت بتواند روی آن قرار بگیرد.

سوراخ کردن سطح دندان با اسید

پس از اینکه تمیز کردن دندان ها انجام شد، پروسه کامپوزیت دندان شروع می شود. نخستین مرحله سوراخ کردن سطح دندان با اسید می باشد. این ماده اسیدی اغلب شکل ژل می باشد که در قالب های کوچک سرنگ موجود می باشد. این ژل به طور معمول دارای 25 تا 40 درصد اسید فسفریک است و برای ساخت کامپوزیت روی دندان ها ریخته می شود. ژل اسیدی در تایم 15 ثانیه روی سطح دندان قرار داده می شود.

بعد از آن به صورت کامل از روی دندان ها تمیز می شود. پس از اینکه ژل از روی دندان ها برداشته شد، سطح دندان ها به طور کامل آماده کامپوزیت می باشند. اگر دندانپزشک دندان را در این مرحله خشک کند، سطح مینای دندان مثل شیشه ای خراشیده دیده می شود. برای انجام کامپوزیت متخلخل نمودن کاملا روشن و واضح می باشد و در هنگام انجام آن بیمار هیچ گونه دردی احساس نمی کند.

قرار دادن کامپوزیت روی دندان

در این مرحله از کامپوزیت دندان دندانپزشک یک برس کوچک را روی سطح دندان سوراخ شده رنگ آمیزی می کند. پس از آن مواد کامپوزیتی مانند یک لایه نازک روی تمام دندان پخش خواهد شد.

انجام پولیش کامپوزیت دندان

پس از اینکه کامپوزیت دندان انجام شد، دندانپزشک پرتوی نوری را روی دندان منعکس می کند.

پس از اتمام کامپوزیت دندانپزشک پرتوی نوری را روی دندان منعکس می نماید

پس از اتمام کامپوزیت دندانپزشک پرتوی نوری را روی دندان منعکس می نماید

فرم دهی کامپوزیت

اگر دندانپزشک از شرایط کامپوزیت دندان راضی باشد، به کمک نور قبلی فرم دهی را انجام می دهد تایم لازم برای تابش نور 10 تا 40 ثانیه است.

ترمیم دندان ها

اگر پس از قرار دادن مقدار اولیه کامپوزیت دندان، ترمیم تکمیل نشده باشد. دندانپزشک می تواند به آسانی لایه های اضافی را به آن اضافه نماید. هر یک از این لایه ها به طور معمول 2 میلی متر ضخامت دارند. پس از آن هنگامی که روی دندان قرار می گیرند اصلاح می شوند و بعد نوبت لایه بعدی می باشد.

اصلاح کردن کامپوزیت

دندانپزشک به طور معمول از کامپوزیت دندان بزرگ و حجیم استفاده می کند. پس از آن با استفاده از مته آن را اصلاح می کند و شکل می دهد. زمان اصلاح و صیقل دادن کامپوزیت می توانید به راحتی ارتعاشات مته را حس کنید. اگر از ماده بی حس کننده هم استفاده نکنید هیچ گونه دردی نخواهید داشت.

کاغذ کربن

برای انجام کامپوزیت دندان دندانپزشک کاغذ کربن را میان دندان های شما قرار می دهد. پس از آن دندانپزشک از بیمار می خواهد دهان خود را آرام ببندد. پس از آن بیمار دندان هایش را به یکدیگر نزدیک می کند. این مرحله بسیار مهم است.

پولیش نهایی

مرحله آخر پولیش نهایی است و شیوه های انجام کامپوزیت دندان به اتمام رسیده است.

تاریخ انتشار : 25 تیر 1401 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,ترمیم دندان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا