همه چیز در مورد خدمات دندانپزشکی کودکان

آخرین بروزرسانی : 8 بهمن 1401

خدمات دندانپزشکی کودکان

دندانپزشکی کودکان سلامت دهان و دندان افراد (0 تا 15 سال) را از بدو تولد تا پایان نوجوانی بررسی می کند. در این حوزه تمامی روش های حفاظتی، پیشگیرانه و درمانی را می توان در این افراد اعمال کرد. محدوده مطالعات یک دندانپزشک اطفال می توان موارد ذیل را شامل شود:

- روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان،

- درمان و ترمیم دندان های شیری و دائمی پوسیده،

- کشیدن دندان هایی که قابل درمان نیستند،

- تشخیص، درمان و پیگیری طولانی مدت صدمات تروماتیک دندانی و بافت حمایتی،

- پیگیری رویش دندان و جلوگیری از انحراف دندان از حد طبیعی

- درمان های ارتودنسی حفاظتی و پیشگیرانه

- تشخیص، درمان و پیگیری بیماری های لثه در دوران کودکی.

علاوه بر کودکان سالم، کودکان با نیازهای مراقبت ویژه، بیماری های سیستمیک مزمن، افراد مبتلا به سندرم داون، ناتوانی های جسمی و یا ذهنی نیز از خدمات معاینه، درمان و پیگیری بخش دندانپزشکی کودک بهره مند می شوند.

دندانپزشکی کودکان

دندانپزشکی کودکان

اشتباهات رایج در مورد پوسیدگی دندان در تغذیه کودکان چیست؟

تغذیه شبانه: تغذیه کودک که با شیردهی شروع می شود، به خصوص بعد از هجده ماهگی زمانی که بین خواب شبانه ادامه می یابد باعث می شود دندان ها به مرور زمان تمیز نشوند و به مرور زمان پوسیدگی دندان های شیری اتفاق بیفتد.

مصرف غذاهای ناسالم بین وعده های غذایی: مصرف مکرر مواد غذایی حاوی قند مانند شکلات، بیسکویت، کیک، آب میوه های آماده و نوشیدنی های اسیدی بین وعده های غذایی و عدم مسواک زدن دندان ها یکی دیگر از علل پوسیدگی است.

چرا دندان های شیری مهم هستند؟

دندان های شیری برای رشد و تکامل سالم کودک شما بسیار مهم هستند. علاوه بر جویدن که برای تغذیه ضروری است، دندان های شیری برای صحبت کردن و لبخندی زیبا لازم است. یکی دیگر از وظایف دندان‌های شیری محافظت از محل دندان‌های دائمی است که از زیر در می‌آیند.

چه مشکلاتی در هنگام دندان درآوردن در نوزادان ایجاد می شود؟ دندانپزشکی کودکان برای رفع این مشکلات چه پیشنهاداتی ارائه می کند در حالی که بدخلقی، تحریک پذیری، از دست دادن اشتها، بی خوابی و افزایش جریان بزاق در هنگام دندان درآوردن در نوزادان طبیعی تلقی می شود، اما علائمی مانند تب، قرمزی، آبریزش بینی، بثورات و اسهال مربوط به دندان درآوردن نیست و نیاز به متخصص اطفال دارد.

لثه‌های دردناک، قرمز و متورم (لثه‌های متورم یا کبود) نشانه‌ای از رویش دندان‌ها هستند. در این مدت ماساژ لثه‌ها با قاشق کوچک خنک شده، دندان‌گیر (لاستیکی سفت باشد، دندان‌گیر از پلاستیک مایع یا شکستنی ترجیح داده نشود) یا انگشت شسته شده مادر برای نوزاد آرامش‌بخش خواهد بود.

مراقبت از دندان های شیری

مراقبت از دندان های شیری

چگونه باید با کودکانی که از دریافت خدمات دندانپزشکی کودکان ترس دارند، برخورد کرد؟

حتی بزرگسالان نیز قبل از معاینات و درمان های معمول دندانپزشکی مردد هستند. بنابراین قابل درک است که کودکان رفتن به دندانپزشک را بسیار دلهره آور می دانند. والدین می توانند این راه ها را امتحان کنند تا به فرزندانشان کمک کنند در مورد مراجعه به دندانپزشک کمتر عصبی شوند:

در مورد ملاقات با دندانپزشک کودکان با فرزندتان صحبت کنید. به سادگی به او توضیح دهید که چه اتفاقی ممکن است بیفتد. می توانید به کودک خود بگویید که دندانپزشک دندان های او را "شمرده" و "عکس" می گیرد. لطفا با فرزندتان در مورد اینکه چگونه دندانپزشک شما را ترسانده است یا آخرین ملاقات شما چقدر بد بوده است صحبت نکنید.

از کلماتی که ممکن است کودکان از آنها بترسند مانند "سوزن" استفاده نکنید. صحبت با دندانپزشک در مورد هر گونه نگرانی که ممکن است فرزندتان داشته باشد مفید است. به کودکتان برای رفتن به دندانپزشک رشوه ندهید یا به او نگویید که به عنوان تنبیه کودک را نزد دندانپزشک خواهید برد.

دریافت خدمات دندانپزشکی برای کودکان ترسو

دریافت خدمات دندانپزشکی برای کودکان ترسو

علل پوسیدگی زودرس دندان ها کدامند؟

علل پوسیدگی زودرس دندان های کودکان سوالی برای بسیاری از والدین است. وجود برخی از باکتری‌های اسیدساز در دهان، کربوهیدرات‌های مصرف‌شده با تغذیه و بافت‌های سخت دندان برای مدت معینی منجر به ایجاد پوسیدگی دندان می‌شود. این باکتری ها معمولاً پس از رویش دندان ها از مادر یا مراقب به کودک منتقل می شوند.

بخصوص خواباندن نوزاد با شیشه شیر، شیر دادن اختیاری در شب بعد از 12 ماهگی، دادن پستانک آغشته به مواد قندی مانند مربا و عسل برای آرام کردن او و عدم توجه به مسواک زدن از جمله دلایل پوسیدگی زودرس است. علاوه بر این، گنجاندن غذاها و نوشیدنی های حاوی قند آزاد در رژیم غذایی قبل از دو سالگی می تواند منجر به پوسیدگی شدید دندان کودک شود.

تاریخ انتشار : 8 بهمن 1401 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,کودکان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا