آیا زنان باردار می توانند از روش کامپوزیت دندان استفاده کنند؟

آخرین بروزرسانی : 22 تیر 1401

برای خانم ها یکی از شیرین ترین دوره ها، دوران بارداری می باشد. در این دوره کمی مشکلات و حساسیت وجود دارد. یکی از مهم ترین سوال هایی که خانم ها در دوران بارداری از دندانپزشک می پرسند، این است که آیا کامپوزیت در دوران حاملگی ضرر دارد؟ در این نوشتار قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا در دوران بارداری می توان از روش کامپوزیت دندان استفاده نمود یا خیر؟

آیا کامپوزیت دندان دوران بارداری در انجام می شود؟

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری برای زیبایی لبخند و سلامت دندان ها قصد دارند از کامپوزیت دندان استفاده کنند. با این روش می توان دندان هایی که آسیب دیده است یا پریدگی دارد را ترمیم کرد. همچنین تغییر رنگ دندان ها با این روش امکان پذیر است. کامپوزیت ها در حقیقت خمیری مقاوم هستند که از ترکیبات گوناگون ساخته شده اند. این خمیرها مطابق رنگ و اندازه دندان های شخص در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می شوند و روی دندان های آسیب دیده فرد به درستی نصب می شوند. در این روش به تراشکاری دندان نیاز نیست. پس بهتر است در این دوره دهان خود را آب و نمک شست و شو دهید تا عفونت و پوسیدگی ایجاد نشود. این کار موجب می شود لبخندی زیبا و جذاب داشته باشید.

دوران حاملگی برای مادران دوره حساسی می باشد. یکی از محدودیت های مهم استفاده از کامپوزیت دندان می باشد. به همین خاطر بهتر است مادران انجام این روش را در این دوران به تاخیر بیندازند.

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری می خواهند از کامپوزیت استفاده کنند

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری می خواهند از کامپوزیت استفاده کنند

آیا انجام کامپوزیت دندان در دوران حاملگی برای جنین ضرر دارد؟

خوب است بدانید هدف اصلی از کامپوزیت دندان برطرف کردن مشکلات ظاهری و ایرادات دندان می باشد. این روش ضروری و اورژانسی نیست. به همین خاطر خانم هایی که باردار هستند بهتر است این روش را به دوران بعد از زایمان موکول نمایند. در حقیقت کامپوزیت در دوره حاملگی ضرر ندارد، اما ممکن است دندان ها بعد از کامپوزیت بسیار حساس شوند. همچنین گاهی اوقات فرد کمی احساس درد دارد و برای تسکین باید کمی داروی مسکن مصرف کند. استفاده از این داروها در دوران بارداری پیشنهاد نمی شود.

انجام روش کامپوزیت دندان به علت اینکه مادر به مواد آلرژیک واکنش نشان می دهد، باعث می شود دندان ها حساس شوند. همچنین مادر در این دوران به داروهای مسکن نیاز دارد. به همین خاطر در سه ماهه اول بارداری به هیچ عنوان نباید روش کامپوزیت را انجام دهد. در سه ماهه دوم و سوم نیز بهتر است حتما با متخصص زنان و زایمان مشورت نماید. اما بهتر است انجام این روش را به تاخیر بیندازد.

انجام کامپوزیت در خانم های باردار ممکن است باعث بروز واکنش های آلرژیک شود

انجام کامپوزیت در خانم های باردار ممکن است باعث بروز واکنش های آلرژیک شود

بهترین تایم برای انجام کامپوزیت دندان چه زمانی می باشد؟

سه ماهه اول دوران بارداری

قبل از اینکه کامپوزیت دندان را انجام دهید باید بدانید یکی از حساس ترین و مهم ترین دوره ها در مدت زمان بارداری، سه ماهه اول می باشد. زیرا داروها و مواد غذایی که مادران در این دوران دریافت می کنند می توانند روی جنین تاثیر بگذارند. علاوه بر این به دلیل اینکه در این سه ماه، مادر احساس حالت تهوع و استفراغ دارد، بافت دندان ها و لثه کمی تحریک می شوند. بنابراین به خانم های باردار توصیه می شود از انجام کارهای غیر ضروری دندانپزشکی در این دوران پرهیز کنند.

سه ماهه دوم دوران بارداری

مناسب ترین و بهترین دوره برای انجام کارهای مربوط به دندانپزشکی سه ماهه دوم دوران بارداری می باشد . در این دوران جنین به رشد مطلوبی رسیده است و بسیار کمتر در معرض آسیب و خطر است . خانم های باردار می توانند از خدمات دندانپزشکی مانند کامپوزیت استفاده کنند. اما توجه داشته باشید قبل از انجام این کار حتما با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

سه ماهه سوم دوران بارداری

خانم های بارداری که قصد دارند در سه ماهه سوم دوران بارداری کامپوزیت دندان را انجام دهند باید به نکات مهمی توجه کنند. در سه ماهه سوم جنین رشد نسبتا کاملی داشته است و به علت بزرگ شدن شکم مادر، دراز کشیدن طولانی مدت برای او دشوار است. به همین علت انجام تمام خدمات دندانپزشکی که احتیاج به نشستن و دراز کشیدن طولانی مدت روی صندلی دارد، بهتر است به بعد از زایمان موکول شوند. زیرا امکان دارد مادر احساس ناخوشایندی داشته باشد.

انجام کامپوزیت در سه ماهه سوم دوران بارداری

خانم های بارداری که قصد دارند در سه ماهه سوم دوران بارداری کامپوزیت را انجام دهند باید به نکات مهمی توجه کنند

چگونه از دندان هایی که کامپوزیت شده اند در دوران حاملگی مراقبت نماییم؟

خوب است خانم هایی که روش کامپوزیت دندان را انجام داده اند باید مراقبت های لازم را انجام دهند. جنین برای رشد خود فقط از بدن مادر تغذیه می کند. از مواد بسیار مهم و ضروری که جنین از بدن مادر دریافت می کند، می توان کلسیم را نام برد. کلسیم برای رشد جنین ضروری می باشد و از استخوان ها و دندان های مادر تامین می شود. به همین خاطر باعث می شود دندان های مادر دوران حاملگی پوسیده و ضعیف شوند.

توجه داشته باشید این اتفاق مهم می تواند برای بیشتر دندان ها، حتی برای دندان های کامپوزیت شده نیز رخ دهد. به همین علت مادران علاوه بر اینکه باید کلسیم زیادی مصرف کنند، بهداشت دهان و دندان خود را نیز حتما رعایت کنند. در سه ماهه اول دوران بارداری مادران به دلیل اینکه کمی حالت تهوع دارند، نمی توانند دندان های خود را به طور صحیح مسواک بزنند.

تاریخ انتشار : 22 تیر 1401 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,ترمیم دندان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا