لمینت دندان چیست و چه مزایایی نسبت به روش کامپوزیت دارد؟

آخرین بروزرسانی : 8 آبان 1400

لمینت دندان چیست و چه مزیتی نسبت به روش کامپوزیت دارد؟ هر انسانی ذاتا شیفته زیبایی و جذابیت است. وقتی از زیبایی صحبت می کنیم اولین چیزی که به ذهنمان می رسد، زیبایی اندام های صورت است؛ زیرا صورت اولین پل ارتباطی با مخاطبان و اطرافیانمان است.

اولین کاری که باید هنگام شروع یک رابطه انجام دهید، لبخند زیبا است که می تواند تاثیر زیادی در شروع رابطه و احساس طرف مقابل نسبت به شما داشته باشد.

یک عامل کلیدی در این لحظه سلامت و نظم دندان های شماست. پس نباید نسبت به سلامت دندان ها و همچنین برنامه ریزی برای آن و زیبایی دندان هایمان بی تفاوت باشیم.

امروزه تبلیغات مختلفی در مورد لمینت دندان در سطح شهر می شنوید؛ اما آیا واقعا این روش ها تاثیرگذار هستند، چه تفاوت هایی دارند و دارای چه مزایا و معایبی می باشند؟

این ها سوالاتی است که باید در زمان مراجعه به پزشک خود بدانید تا بتوانید روش مناسب خود را انتخاب کنید که از زیبایی لذت ببرید. این موضوع همان چیزی است که در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم.

لمینت دندان

لمینت دندان به دلیل ویژگی عبور نور باعث می شود که دندان ها بسیار طبیعی به نظر برسند.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان ورقه های بسیار نازکی از پرسلن هستند که به سطح قدامی دندان ها می چسبند. لمینت یک ترمیم زیبایی و محافظ دندان است که دوام بالایی دارد و بدون انجام هیچ گونه جراحی در بافت دندان قابل انجام است.

برای محافظت بهتر روکش لمینت از دندان، باید بافت کمی از دندان برداشته شود (گاهی هیچ بافتی برداشته نمی شود). این روش از نظر زیبایی نیز بسیار موفق می باشد؛ زیرا بسیار نازک است.

روکش لمینت دندان دارای ویژگی منحصر به فرد در عبور نور است و باعث می شود روکش دندان کاملا واقعی به نظر برسد. انتقال نور پوشش نیز بسته به چینی مورد استفاده و تکنیک ساخت متفاوت است. همچنین این روش زمان درمان بسیار کوتاهی بین 5 تا 7 روز دارد.

لمینت برای درمان افرادی که دندان های منظم ندارند، کاربرد دارد و در نتیجه این درمان باعث رفع دندان های نامنظم، پوسیدگی دندان و رنگ بد دندان ها و در نهایت اصلاح الگوی لبخند بیمار می شود.

مراحل ساخت روکش دندان

در مرحله اول، پزشک با استفاده از ابزارهای مخصوص مینا کاری، دندان بیمار را به اندازه لمینت دندان برش می دهد.

دوم اینکه با استفاده از مواد مخصوص به دندان شکل می دهد و همچنین با استفاده از قالب هایی رنگ طبیعی دندان بیمار را مشخص می کند و با قالب گرفته شده به آزمایشگاه می فرستد.

گاهی اوقات مرحله سومی وجود دارد که فریم فلزی روی دندان آزمایش می شود و برای تشخیص مناسب بودن آن و وجود مشکل به آزمایشگاه ارسال می شود.

مرحله بعدی این است که پزشک با استفاده از تکنیک های خاصی که به خوبی با دندان تناسب دارد و به سطح دندان می چسبد، پوشش روی دندان و بیمار را ثابت کرده و در محلی تراشیده و پرایم شده قرار می دهد.

مهم ترین مزیت لمینت دندان

مهم ترین مزیت لمینت دندان این است که باعث زیباتر شدن چهره و لبخند فرد می شود.

فواید لمینت دندان

مزیت شماره یک لمینت دندان این است که لبخند شما را ظریف تر نشان می دهد؛ بنابراین می تواند تأثیر زیادی روی شما داشته باشد.

استفاده از رنگ همچنین مشکلاتی مانند عدم تطابق و بد رنگ بودن دندان های شما را که در لبخند شما بسیار مهم است، از بین می برد.

یکی دیگر از مزایای این روش این است که کمترین میزان پوسیدگی دندان را دارد که در نتیجه کمترین آسیب به مینای دندان وارد می شود.

مزیت دیگر این روش این است که بعد از مسواک زدن به راحتی می توانید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.

لمینت سرامیکی

لمینت دندان سرامیکی یا روکش پرسلن نوعی پوشش سرامیکی است که بر خلاف کامپوزیت، ساخت و اتصال صفحه سرامیکی دو تا سه هفته طول می کشد. از ورقه سرامیک برای اصلاح بی نظمی، دررفتگی، اصلاح رنگ دندان ، شکستگی دندان ، بسته شدن فضاهای بین دندانی ، تغییر شکل دندان و غیره استفاده می شود.

برای ساخت لمینت سرامیکی ابتدا دندان ها بدون برش سطح دندان (به استثنای موارد خاص) تراشیده شده و سپس برای ساخت روکش نهایی یا لمینت سرامیکی به آزمایشگاه ارسال می شوند. به درخواست دندانپزشک و بیمار و با توجه به رنگ انتخابی بیمار توسط آزمایشگاه تهیه می شود. سپس پس از آماده سازی لت های سرامیکی برای چرخه بعدی، لت ها چسب یا سیمان می شوند.

تفاوت لمینت دندان سرامیکی و لمینت کامپوزیت

یکی از معایب ورق های کامپوزیت دندان تغییر رنگ اجتناب ناپذیر آن هاست که هر 6 ماه یکبار با مراقبت و پرداخت منظم روشن می شود و به رنگ اولیه خود باز می گردد. آن ها ارزان تر و خسته کننده تر هستند و نیاز به نگهداری و مراقبت منظم دارند.

در مقابل لمینت دندان سرامیکی استحکام بسیار بالایی دارد و با وجود ضخامت کم به راحتی آسیب نمی بیند. همچنین ظاهر آن شفاف تر و طبیعی تر از کامپوزیت است. این به ماهیت ذاتی سرامیک نسبت به کامپوزیت نسبت داده می شود که سبک تر و شفاف تر است. ورق های سرامیکی به ندرت تغییر رنگ و سایش دارند و نیازی به پرداخت مداوم و مراقبت دوره ای ندارند.

نگهداری لمینت دندان

نگهداری لمینت دندان تفاوت چندانی با دندان های طبیعی ندارد، آن ها سال ها بدون مشکل با بهداشت دهان و دندان استفاده می شوند.

سخن آخر

یکی از عواملی که می تواند به شما در انتخاب درست روش ترمیم دندان کمک کند، پزشک معالج شما است که با بررسی وضعیت دندانی شما بهترین گزینه را برای شما توصیه می کند؛ اما همچنین باید اطلاعات کافی در زمینه لمینت دندان و دیگر روش های ترمیم دندان داشته باشید تا بتوانید از توضیحات پزشک خود استفاده کنید. در نتیجه می توان تصمیم بهتری گرفت.

تاریخ انتشار : 8 آبان 1400 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,لمینت دندان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا