آشنایی با مراقبت های لازم دوران ارتودنسی دندان

آخرین بروزرسانی : 18 اردیبهشت 1400

هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با مراقبت های لازم دوران ارتودنسی دندان است. در واقع ارتودنسی دندان یکی از بهترین روش های دندان پزشکی برای از بین بردن کجی ها و نامرتب بودن دندان ها است. از آنجایی که دندان های اکثر افراد نامرتب است لذا ارتودنسی در بین افراد بسیار رایج شده است چرا که کاملا با این روش می توان کجی ها و نامرتب بودن دندان ها را از بین برد. به دلیل رایج شدن ارتودنسی دندان اکثر افراد تمایل دارند با مراقبت های لازم دوران ارتودنسی دندان آشنا شوند و بیشتر با این روش ﺁشنا شوند. این مسئله سبب شد که ما در این مطلب در مورد مراقبت های لازم دوران ارتودنسی دندان صحبت نماییم. حال اگر تمایل دارید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید.

مراقبت لازم دوران ارتودنسی دندان

مراقبت لازم دوران ارتودنسی دندان

مراقبت های لازم دوران ارتودنسی دندان

افرادی که عمل ارتودنسی دندان را انجام داده اند باید مراقبت هایی حین و بعد از این عمل انجام دهند. چرا که اگر طبق این مراقبت ها و دستورات پیش نروند نه تنها نتیجه ی دلخواه را از این عمل به دست نمی آورند بلکه امکان دارد با مشکلاتی مثل پوسیده شدن دندان ها و دیگر مشکلات دندان و لثه مواجه شوند. از این رو مراقبت های لازم دوران ارتودنسی دندان الزامی می باشد.

البته قبل از اینکه به مراقبت های دوران ارتودنسی دندان بپردازیم برخی از عوارض ارتودنسی دندان که گذرا و موقتی می باشند را معرفی می نماییم. یکی از عوارض ارتودنسی دندان، حساس و دردناک شدن دندان ها چند ساعت بعد از قرار دادن سیم های ارتودنسی یا همان جداکننده های لاستیکی است. که این درد و حساس شدن موقتی است و بعد از چند روز از بین می رود. ولی اگر شما تحمل آن را ندارید می توانید از استامینوفن استفاده کنید تا این درد را کاهش دهید.

همچنین امکان دارد تحرکات لب و گونه کمی مشکل داشته باشد که این تحریکات چند روز بعد از عمل با منطبق شدن بافت ها و براکت های ارتودنسی از بین می رود. در این راستا برای از بردن این تحریکات و درد و ناراحتی از موم های نرم استفاده می کنند که این موم ها بر روی سطوح قسمت های زبری که در عقب قرار دارند قرار داده می شود. این عوامل از محدود عوارض ارتودنسی دندان می باشد که هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند و موقتی می باشد.

نکات مراقبت دوران ارتودنسی دندان

نکات مراقبت دوران ارتودنسی دندان

مراقبت های دوران ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی عملی است که مراقبت های زیادی هم در حین انجام آن و هم بعد از آن نیاز دارد. مثلا در حین انجام این عمل مواد غذایی بیشتری بین دندان و سیم ها و دستگاه ها جمع می شود که لازم است بعد از مصرف هر نوع مواد غذایی به مدت بیست دقیقه از نخ دندان استفاده کنید و یا 5 دقیقه مسواک بزنید. حتما باید بعد از مسواک زدن وسایل ارتودنسی را چک کنید. چرا که توجه نکردن به مسواک زدن و سهل انگاری در این کار و ماساژ دادن لثه ها سبب تورم و خونریزی لثه و در نهایت پوسیدگی دندان و دیگر بیماری های مربوط به لثه می شود.

از دیگر مراقبت های دوران ارتودنسی دندان این است که حتی الامکان از خوردن غذاهای سخت بپرهیزید چرا که خوردن این نوع غذاها سبب آسیب رسیدن سیم و دیگر وسایل ارتودنسی می شود و طول مدت درمان را افزایش می دهد. میوه های بزرگ و خشک، ته دیگ، آجیل، شکلات، میوه های هسته دار مثل زیتون و هلو و هویج، نان خشک و پیتزا از جمله غذاهای سخت محسوب می شوند.

ولی اگر دوست دارید که از این مواد غذایی استفاده کنید ابتدا آن ها را به قطعات بسیار کوچک تقسیم کنید و سپس میل بفرمایید. علاوه بر این حتی الامکان سعی کنید از خوردن مواد غذایی که دارای رنگدانه هستند مثل چای و زعفران و نوشابه خودداری کنید. در واقع رعایت نکات مربوط به بهداشت دهان و دندان یکی از مهم ترین مراقبت های حین و بعد از ارتودنسی دندان است.

مراقبت از ارتودنسی دندان

مراقبت از ارتودنسی دندان

مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان

• مسواک زدن دندان ها: مسواک زدن یکی از مهم ترین مراقبت های دوران ارتودنسی است به این صورت که بعد از مصرف هر وعده ی غذایی باید به مدت دو دقیقه مسواک زد. یا حتی الامکان روزی دو بار این کار را انجام داد.

• استفاده از نخ دندان: استفاده از نخ دندان در دوران ارتودنسی بسیار لازم است اگر چه این کار از نظر بسیاری از افراد دشوار است ولی هر فرد حداقل باید روزی یک بار این کار را انجام دهد. برای راحت شدن این کار شما می توانید از نخ های مخصوص ارتودنسی دندان استفاده کنید که هم می توان از آن ها چندین بار استفاده کرد و هم به راحتی زیر دندان ها و سیم های ارتودنسی را تمیز می کند.

• تمیز کردن وسایل متحرک ارتودنسی: از دیگر مراقبت های این محل تمیز کردن وسایل متحرک است. این وسیله را خارج و بین دندان ها را تمیز کنید.

• تمیز کردن بریس: این مورد از مهم ترین مراقبت ها می باشد چرا که تمیز نکردن بریس سبب پوسیدگی دندان ها و سایر مشکلات دهان و لثه و دندان می شود. همچنین تمیز نکردن بریس سبب جمع شدن جرم روی دندان و به وجود آمدن لکه روی دندان ها می شود.

بنابراین به طور کلی رعایت مراقبت هایی چون مسواک زدن دندان ها 3 یا 4 بار در روز، استفاده از دهان شویه بعد از مسواک زدن و استفاده از نخ دندان حداقل یکبار در روز در دوران ارتودنسی بسیار مهم است.

تاریخ انتشار : 18 اردیبهشت 1400 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,سرویس ها,ارتودنسی,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا