روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان کدامند؟

آخرین بروزرسانی : 16 شهریور 1401

یکی از شایع‌ترین و مهمترین بیماری‌های دهان و دندان، پوسیدگی دندان است. پوسیدگی دندان یک بیماری خاموش است که می‌تواند حتی موجب از بین رفتن دندان شما بشود. اگر چه پوسیدگی دندان خطرناک است اما با روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان به خوبی می‌توان این بیماری را مهار کرد. در این مطلب قصد داریم به بررسی این روش‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟

در دهان باکتری‌هایی وجود دارند که هنگامی که شما غذا می‌خورید از باقی مانده غذای درون دهان تغذیه می‌کنند. سپس این باکتری‌ها با بزاق درون دهان ترکیب می‌شوند و ماده‌ای به نام پلاک ایجاد می‌کنند. پلاک‌ها تولید اسید می‌کنند که این اسید به مرور زمان موجب پوسیدگی و از بین رفتن دندان می‌شود. اگر پلاک‌ها به موقع از روی دندان پاک نشوند، به تاتار تبدیل می‌شوند و به مرور زمان از بین بردن آن‌ها سخت‌تر خواهد شد. این امر سبب پوسیدگی دندان می‌شود و در صورتی که این پوسیدگی در زمان مناسب درمان نشود، می‌تواند موجب ایجاد حفره در دندان شده و بیمار مجبور به ترمیم دندان شود.

روزانه بعد از میل کردن هر وعده غذایی بهتر است از نخ دندان و مسواک استفاده کنید تا ذرات ریز مواد غذایی که با چشم قابل دیدن نیستند، از بین بروند. حتی اگر نتوانید بعد از هر وعده مسواک بزنید، الزامی است هر شب قبل از خواب مسواک بزنید. حال اگر چند روز مسواک نزنید، باقی مانده مواد غذایی تبدیل به لایه‌ای جرم شده و روی سطح دندان قرار می‌گیرند. البته این جرم‌ها اگر عمر چند روزه داشته باشند، با زدن مسواک از بین خواهند رفت. در غیر این صورت اگر این جرم‌ها بیشتر از چند روز روی سطح دندان باقی بمانند به دندان می‌چسبند و موجب پوسیدگی دندان می‌شوند.

روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان

روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان

مهمترین روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان

مهمترین روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان به شرح زیر هستند:

مسواک زدن یکی از روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان

یکی از روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان که خیلی ارزان است اما نتیجه‌ای گرانبها برای شما دارد، زدن مسواک است. بهتر است بعد از صرف هر وعده غذایی دندان‌های خود را با استفاده از یک خمیردندان خوب مسواک بزنید. این امر سبب می‌شود تا جای ممکن ذرات ریز غذایی را از سطح دندان خود پاک کنید. اگر چند بار مسواک زدن در طول روز برای شما دشوار است، حتما هر شب قبل از خواب دندان‌های خود را مسواک بزنید. زیرا هنگامی که شما خواب هستید بستر مناسبی برای فعالیت باکتری‌های مضر دهان فراهم می‌شود.

از نخ دندان استفاده کنید

استفاده از نخ دندان یکی از مهمترین روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان است. هنگامی که شما مسواک می‌زنید، تنها سطح دندان شما تمیز می‌شود. اما باقی مانده مواد غذایی ممکن است در بین دندان‌های شما وجود داشته باشد. با استفاده از نخ دندان باقی مانده مواد غذایی که بین دندان‌ها قرار دارند نیز از بین می‌روند. بهتر است ابتدا از نخ دندان استفاده کرده و سپس مسواک بزنید.

کاهش مصرف مواد غذایی شیرین یکی از روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان

نشاسته و کربوهیدرات دو دسته از مواد غذایی است که اصلی‌ترین عوامل پوسیدگی دندان به شمار می‌آیند. با کاهش استفاده از مواد غذایی شیرین که یکی از مهمترین روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان است، می‌توانید سلامت دندان‌های خود را بیشتر تضمین کنید. مصرف زیاد این مواد غذایی سبب می‌شود قند موجود در این مواد غذایی برای مدت زمان طولانی در دهان شما باقی مانده، با بزاق ترکیب شده و در نهایت موجب پوسیدگی دندان شود.

عدم استعمال دخانیات یکی از روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان

استعمال سیگار و دخانیات نقش گسترده‌ای در پوسیدگی دندان دارد. با ترک سیگار و دخانیات می‌توانید از پوسیدگی دندان‌های خود تا حد زیادی جلوگیری کنید.

 پیشگیری از پوسیدگی دندان با فلوراید تراپی

 پیشگیری از پوسیدگی دندان با فلوراید تراپی

فلوراید تراپی و پیشگیری از پوسیدگی دندان

تا به اینجا برای روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان، مواردی را بیان کردیم که خودتان می‌توانید انجام دهید. یکی دیگر از این روش‌ها که باید در کلینیک دندانپزشکی و توسط دندانپزشک انجام شود، فلوراید تراپی است. فلوراید یک نوع ماده معدنی طبیعی است. این ماده کمک می‌کند تا مینای دندان مستحکم شده و در برابر پوسیدگی تقویت شود. پوسیدگی دندان ایجاد حفره در دندان را در پی دارد. اما فلوراید تراپی دندان کمک می‌کند اول از پوسیدگی دندان جلوگیری شود. در ثانی این کار یک روش درمانی برای پوسیدگی و جلوگیری از ایجاد حفره در دندان است.

هرچه مینای دندان مستحکم‌تر باشد میزان آسیب پذیری آن نیز کمتر است. مینای دندان در واقع مانند مینای یک ظرف چینی است که با گذشت زمان می‌تواند آسیب ببیند. شاید برای از بین رفتن مینای ظرف چینی راه حلی وجود نداشته باشد اما برای جلوگیری از آسیب دیدن مینای دندان، فلوراید تراپی وجود دارد. امروزه فلوراید تراپی دندان یک روش موثر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به حساب می‌آید. فلوراید تراپی سبب می‌شود مینای دندان مستحکم و تقویت شود. علاوه بر این در واقع می‌توانیم بگوییم فلوراید تراپی نوعی روش درمانی برای پوسیدگی دندان و تقویت مینای دندان است.

تاریخ انتشار : 16 شهریور 1401 نویسنده : تعداد نظرات : 0 دسته بندی : وبلاگ,ترمیم دندان,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا