سوراخ شدگی دندان چیست؟ سیلانت ها چگونه از سوراخ شدگی ها جلوگیری می کنند

آخرین بروزرسانی : 12 آذر 1399

سلامت دندان و سوراخ شدگی ها

حفره ها و سوراخ شدگی ها چیزی است که از پوسیدگی دندان و آسیب دیدن دندان حاصل می شود. پوسیدگی دندان می تواند هم روی پوشش بیرونی دندان (مینای دندان) و هم روی لایه داخلی دندان (به نام عاج) تأثیر بگذارد.

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان می شود؟ وقتی مواد غذایی با کربوهیدرات هایی مانند نان ، غلات ، شیر ، سودا ( نوشیدنی گازدار ) ، میوه ، کیک یا آب نبات روی دندان های شما باقی می مانند ، باکتری های موجود در دهان شما آنها را به اسید تبدیل می کنند. باکتریها ، اسید ، مواد غذایی باقی مانده و بزاق شما برای تشکیل پلاک با یکدیگر ترکیب می شوند که این پلاک به دندان می چسبد. اسیدهای موجود در پلاک ، مینای دندان را در خود حل می کنند و سوراخ هایی در دندان شما ایجاد می کنند.

سلامت دندان و سوراخ شدگی ها

چه کسانی به سوراخ شدگی دندان دچار می شوند؟

بسیاری از مردم فکر می کنند فقط کودکان دچار سوراخ شدگی دندان می شوند ، اما با افزایش سن ، تغییراتی در دهان شما ایجاد می شود. هرچه پیرتر می شوید ، لثه ها از دندان های شما جدا می شوند. آنها همچنین به دلیل بیماری لثه می توانند از بین بروند. این امر ریشه دندان های شما را در معرض پلاک دندان قرار می دهد. و اگر غذاهای پر قند یا پر کربوهیدرات زیادی مصرف می کنید ، احتمال ابتلا به سوراخ شدگی ها بیشتر است.

بزرگسالان مسن تر گاهی اوقات در اطراف لبه های دندان هایی که ترمیم شده اند ( پُر شده اند ) دچار پوسیدگی می شوند. افراد سالخورده معمولاً به دلیل استفاده نکردن از فلوراید یا نداشتن مراقبت دهانی خوب از زمان کودکی ، برای بهبود وضعیت دندان های خود ، اقدامات دندانپزشکی زیادی انجام می دهند. با گذشت سالها ، این ترمیم ها می توانند دندانها را ضعیف کرده و بشکنند. باکتری ها در شکاف و درز دندان ها جمع می شوند و باعث پوسیدگی می شوند. ( در ادامه به چگونگی پوشاندن این درز ها بوسیله ی سیلانت ها خواهیم پرداخت ).

سلامت دندان و سوراخ شدگی ها

اگر دندانم دچار سوراخ شدگی شده باشد ، چگونه متوجه آن شوم؟

دندانپزشک شما حین معاینه منظم دندان ها ، سوراخ شدگی ها را پیدا می کند. او دندان های شما را مورد بررسی قرار می دهد ، به دنبال نقاط نرم می گردد و یا از اشعه ایکس برای بررسی بین دندان های شما استفاده می کند.

اگر مدتی از سوراخ شدگی دندان شما می گذرد ، ممکن است دچار دندان درد شوید ، به خصوص بعد از خوردن یا نوشیدن چیزی شیرین ، گرم یا سرد. گاهی اوقات می توانید حفره ها یا سوراخ هایی را در دندان های خود مشاهده کنید.

سلامت دندان و سوراخ شدگی ها

سوراخ شدگی های دندان ها چگونه درمان می شوند؟

درمان سوراخ شدگی دندان بستگی به این دارد که سوراخ شدگی چقدر گسترده شده باشد. بیشتر اوقات ، دندانپزشک قسمت متلاشی شده ی دندان شما را با مته برمی دارد. او سوراخ را با یک مواد ترمیمی ساخته شده از آلیاژ نقره ، طلا ، پرسلن ، یا کامپوزیت رزین پُر می کند. این مواد ایمن هستند.

کلینیک دندانپزشکی مبین با بهره از کادری حرفه ای خدمات مربوط به کامپوزیت دندان را با کیفیت بسیار بالا و استفاده از مواد های سوئدی و آمریکایی برای شما انجام می دهد. برای مشاوره و رزرو وقت کافی است بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

جهت رزرو وقت و مشاوره رایگان کلیک کنید

برخی افراد نگرانی در مورد روش ترمیم دندان بوسیله ی جیوه به نام آمالگام را ابراز کرده اند ، اما انجمن دندانپزشکی آمریکا ، سازمان غذا و دارو و سایر آژانس های بهداشت عمومی می گویند که آنها بی خطر هستند. آلرژی به ترمیم دندان ها نادر است.

تاج دندان وقتی استفاده می شود که دندان آنقدر پوسیده شود که خیلی از آن باقی نماند. دندانپزشک شما قسمت آسیب دیده را برداشته و ترمیم می کند. او تاج ساخته شده از طلا ، پرسلن و یا پرسلن بر پایه فلز را بر روی ساختار باقی مانده ی دندان قرار می دهد.

اگر ریشه یا پالپ دندان شما از بین رفته و یا به طریقی آسیب دیده باشد که ممکن است ترمیم نشود ممکن است به روت کانال تراپی ( عصب کشی ) احتیاج داشته باشید. دندانپزشک عصب ، رگ های خونی و بافت را به همراه قسمت های پوسیده شده دندان از بین می برد. او کانال های ریشه ها را تمیز می کند. ممکن است شما نیاز به تاج دندان بر روی دندان پر شده داشته باشید.

 

سلامت دندان و سوراخ شدگی ها

سلامت دندان ها و سیلانت ها

سیلانت دندان یک روکش پلاستیکی نازک است که بر روی سطوح دندانها که در هنگام جویدن برروی یکدیگر می آیند ، کار گذاشته می شود. سیلانت دندان معمولاً برای دندانهای پشتی ( دندان های آسیای کوچک و دندان های آسیا ) و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ، استفاده می شود. سیلانت به سرعت وارد تو رفتگی ها و شیارهای دندان می شود و یک سپر محافظ روی مینای دندان های هر دندان تشکیل می دهد.

اگرچه مسواک زدن و نخ دندان زدن می تواند ذرات و پلاک مواد غذایی را از سطوح صاف دندان ها خارج کند ، اما همیشه نمی توان آنها را به تمام گره ها و لاله های دندان های پشتی وارد کرد تا مواد غذایی و پلاک را از بین ببرد. سیلانت ها با پر کردن این شیار ها و جلوگیری از ورود پلاک و مواد غذایی ، این مناطق آسیب پذیر را از پوسیدگی دندان محافظت می کنند.

سلامت دندان و سوراخ شدگی ها

چه کسانی باید از سیلانت ها استفاده کنند؟

به دلیل احتمال ایجاد پوسیدگی در تو رفتگی و شیارهای دندان های آسیای کوچک و دندان های آسیا ، کودکان و نوجوانان کاندید های خوبی برای سیلانت ها هستند. با این حال ، بزرگسالانی که دندانشان بدون پوسیدگی یا داشتن مواد ترمیمی می باشد برای دندان های آسیای خودشان همچنین می توانند از سیلانت ها استفاده کنند.

به طور معمول ، در کودکان به محض اینکه این دندان ها بیرون بیایند ، باید بر روی دندان های آسیای دائمی و دندان های آسیای کوچک خود سیلانت بکشند. از این طریق ، سیلانت ها می توانند از دندان های کودکان 6 تا 14 ساله که در معرض سوراخ شدگی هستند ، محافظت کنند.

در بعضی موارد ، ممکن است سیلانت دندان برای دندانهای کودک نیز مناسب باشد ، مانند زمانی که دندانهای شیری کودک دارای تو رفتگی و شیارهای عمیق است. از آنجا که دندانهای شیری چنین نقش مهمی در نگه داشتن فاصله صحیح برای ظهور دندانهای دائمی دارند ، حفظ سلامت این دندانها بسیار مهم است تا زود از بین نروند.

سلامت دندان و سوراخ شدگی ها

چگونه سیلانت ها برروی دندان ها کار گذاشته می شوند؟

فرآیند کار گذاشتن سیلانت بر روی دندان ها یک فرایند ساده و بدون درد است. فقط چند دقیقه طول می کشد تا دندانپزشک یا متخصص بهداشت شما سیلانت را برای مهر و موم کردن هر دندان استفاده کند. مراحل کار گذاشتن آن به شرح زیر است :

ابتدا دندان هایی که قرار است سیلانت شوند کاملاً تمیز می شوند.

سپس هر دندان خشک شده و پنبه یا مواد جاذب دیگری در اطراف دندان قرار داده می شود تا خشک شود.

یک محلول اسیدی روی سطح دندان ها که برای جویدن روی یکدیگر می آیند ، قرار می گیرد تا آنها را سفت و سخت تر کند ، که این امر به پیوند سیلانت دندان ها کمک می کند.

سپس دندانها شسته و خشک می شوند.

سپس سیلانت بر روی مینای دندان قلم زده می شود ، در جایی که مستقیماً به دندان وصل شده و سخت می شود. گاهی اوقات برای کمک به سخت شدن سیلانت ، از یک نور مخصوص استفاده می شود.

سلامت دندان و سوراخ شدگی ها

سیلانت ها چقدر دوام می آورند؟

سیلانت ها می توانند تا 10 سال دندان شما را از پوسیدگی دندان ها محافظت کنند ، اما برای اینکه بدانید آنها ترک خورده اند یا ساییده شده اند باید در معاینات منظم دندانپزشکی ، آنها را بررسی کنید. دندانپزشک شما می تواند در صورت لزوم سیلانت ها را جایگزین کند.

تاریخ انتشار : 12 دی 1398 نویسنده : تعداد نظرات : 20 دسته بندی : وبلاگ,ترمیم دندان,اخبار,

ارسال نظر

شماره همراه شما منتشر نمی شود.
نظر حاوی تبلیغ یا توهین تایید نمی‌شود.
برای اطلاع از پاسخ نظر خود، شماره همراه واقعی خود را درج کنید.



Peyman 5 مرداد 1402-08:08
سلام خسته نباشید من دندان جلوم سمت راست سوراخ شده )تو دید نیست یعنی لا به لا دندان هست و یه سوراخ ریز داره و داخلشم سیاه شده چیکار کنم؟
کلینیک مبین 9 مرداد 1402-02:08
سلام.برای پیشگیری از پوسیدگی بیشتر دندان در اسرع وقت درمان انجام شود.
ملیکا اخوندی 1 مرداد 1402-10:19
سلام من داخل دندونم کامل خالیه عصب کشی میخواد یا باید کامل پر بشه؟؟؟
کلینیک مبین 2 مرداد 1402-01:56
سلام .باید معاینه شوید و از دندان عکس بگیرید تا مشخص شود.
سمیه 19 تیر 1402-03:21
سلام من بتازگی دندان آسیا رو عصب کشی مجدد و تاج مجدد انجام دادم تورکستان دندان کناری این دندان پوسیدگی بین دندانی نشون نمیده اما حالا که اومدم میبینم دندان کناری سوراخ تقریبا مشهودی داره درصورتیکه تا بحال درد نمی‌کرده آیا ممکن هست دکتر هنگام تراش تاج ساخته شده و باقیمانده دندان به دندان کناری آسیب زده باشه
کلینیک مبین 2 مرداد 1402-02:23
سلام باید عکس قبل از درمان شما بررسی شود.
امید زرندی 31 خرداد 1402-05:46
سلام خسته نباشید خدمت من دندان عقلم سولاخ شده غذا می‌رود جدیدن درد میکند چیکار کنم
کلینیک مبین 5 تیر 1402-06:52
سلام.از دندان عکس بگیرید.در صورت نیاز ترمیم انجام دهید و یا اگر قابل نگهداری نمیباشد خارج شود.
عبدالرحمن سيدى 20 خرداد 1402-07:22
دندان من سوراخ و حفره دارند مي خواهم پر کنم من ذر شهر قم هستم .
کلینیک مبین 29 خرداد 1402-04:59
سلام .برای جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان در اسرع وقت برای درمان اقدام کنید.مرکز دندانپزشکی مبین در تهران واقع است.
مهدی عباده 5 خرداد 1402-05:45
دندون جلوم یکم سوراخ شده امکانش هست برام درست کنند
کلینیک مبین 8 خرداد 1402-06:17
سلام.بله از دندان عکس گرفته میشود تا مشخص شود پوسیدگی به عصب رسیده یا نه .سپس ترمیم یا عصب کشی انجام میشود.
کلینیک مبین 8 خرداد 1402-06:17
سلام.بله از دندان عکس گرفته میشود تا مشخص شود پوسیدگی به عصب رسیده یا نه .سپس ترمیم یا عصب کشی انجام میشود.
غزاله 30 بهمن 1401-07:57
سلام یکی از دندان های بالام سوراخ شده و مواد غذایی گیر میکنه درد نمیکنه اصلا برای درمان ترمیم باید بکنم؟
کلینیک مبین 16 اسفند 1401-11:57
سلام خانم غزاله عزیز بله این امکان وجود داره که به عصب نرسیده باشه و هرچه زودتر اقدام کنید بهتره چون دیرتر اقدام کنید حتما به عصب میرسد
علیرضا 24 بهمن 1401-01:46
سلام من دندونم چند سال پیش عصب کشی و پر کردم الان باز خالی شده از کنار موادش درد اومده سراغم مگه دندونی که عصب کشی شده درد میگیره باز؟؟با هیچی هم اروم نمیشه چیکار میشه کرد؟؟مرسی از جوابتون
کلینیک مبین 24 بهمن 1401-07:54
سلام.بله ممکن هست عصب کشی مجدد نیاز داشته باشد .ممکن هست ریشه دندان ابسه کرده باشد.باید به پزشک مراجه کنید و از نزدیک معاینه شوید.
اروین 22 دی 1401-08:11
سلام من بقل دندون عقلم دندونش خیلی ریز سوراخ شده میگم ایا نیاز به پر کردن هست یا خیر میترسم برم پر کنت پرکردگیش خراب شه بد تر شه اصلا غذا اینا هم میخورم درد ندارم با اون دندون
کلینیک مبین 26 دی 1401-04:23
سلام.باید از دندان عکس بگیرید.اگر پوسیدگی هست در اسرع وقت ترمیم شود تا پوسیدگی پیشرفت نکند و به عصب نرسد.
محمد 20 دی 1401-11:37
سلام یکی از دندون های سمت راست .بالا. سوراخ شده اون سوراخ کنارشه و کناراش سفید شده ایا باید او رو کشید یا درست میشود
کلینیک مبین 26 دی 1401-04:25
سلام.معاینه بالینی شوید در صورت نیاز ترمیم شود.
مخترع زاده 1 دی 1401-12:09
سلام وقتتون بخیر دندون کودکم سوراخ شده به شدت درد میکنه و لق هستش بکنمش؟
کلینیک مبین 5 دی 1401-05:31
سلادندان سلام.کودک شما باید معاینه شود.در صورتی که دندان ارزش نگداری نداشته باشد کشیده میشود در غیر این صورت ترمیم یا عصب کشی شود.
کرمی 27 آذر 1401-01:48
سلام. من یکی از دندونام داخلش ریخته و سیاه شده بشدت هم درد میکنه. به طوری که دردش میزنه به سرم چیکار باید بکنم ‌‌؟
کلینیک مبین 28 آذر 1401-02:34
سلام.باید از دندان عکس گرفته شود تا عمق پوسیدگی مشخص شود و پس از درمان انجام شود.
سحر 9 آذر 1401-02:29
سلام وقت بخیر. دندونم ی نقطه سوراخ شد بقیه دندونام سیاه شدن با نور معلوم میشن ‌که سیاه شدن چیکار کنم بیشتر خراب نشنده؟ لطفا راهنمایی کنید
کلینیک مبین 14 آذر 1401-04:17
سلام،درمان سریع تر دندان هایی که در استانه پوسیدگی هستند،از پیشرفت پوسیدگی ها پیشگیری میکند.فلوراید تراپی انجام دهید،به صورت مرتب جرمگیری انجام دهید.
محدثه 25 آبان 1401-03:59
سلام من دندونم سوراخ بود و پر کردم الان تقریبا 20روز از پر کردن میگذره اما همچنان نمیتونم جیزی بخورم با اون دندون، حتی چیزی روش قرار میگیره درد میگیره حای نگرانی هست یا طبیعیه؟
کلینیک مبین 30 آبان 1401-04:26
سلام.در بعضی موارد طبیعی است.باید دوباره از دندان عکس گرفته شود و معاینه شود.
بهراد 18 آبان 1401-01:27
درود وقتتون بخیر من کنار دندون عقلم. یه دندونم سوراخ شده تا پایین دیگه عصب نداره ولی غذا میخوردم میرفت داخلش با خلال میکشیدم بیرون الان یه تکه خلال رفته پایین حفره رو بسته چکار باید کنم. چگونه درش بیارم. لطفا راهنمایی کنید.🙏🏻
کلینیک مبین 23 آبان 1401-05:37
سلام.شما بایداز دندانتان عکس تهیه کنید.مشخص شود پوسیگی دندان تا چه حد پیش رفته است و درمان شود.خلال دندان گزینه مناسبی نمیباشد. از نخ دندان استفاده کنید.
کلینیک مبین 23 آبان 1401-05:37
سلام.شما بایداز دندانتان عکس تهیه کنید.مشخص شود پوسیگی دندان تا چه حد پیش رفته است و درمان شود.خلال دندان گزینه مناسبی نمیباشد. از نخ دندان استفاده کنید.
mehdi✓ 9 آبان 1401-12:11
سلام منم حدودا یه سال میشه یدونع از دندونای عقبمو پر کردم ینی اعصاب کشیو و بقیش... بعد ی سال الان روش ب اندازه دو سه میل سوراخ شده سه تا سوراخ این بخاطر چیع فشار اوردن دندونا روی هم؟ باید برم دکتر؟
کلینیک مبین 9 آبان 1401-01:37
سلام.در صورت لزوم بهتر است دندان عصب کشی شده روکش شود.
محیا 5 آبان 1401-10:34
سلام من بینیمو ی ماه عمل کردم و الان دندانی ک ۷ سال پیش عصب کشی کرده بودم الان شکسته من تا ۳ ماه نمیتونم پیش دندان پزشک برم دندانم ک تو این مدت نمیپوسه ک ب کشیدن برسه ن ؟؟؟؟ تورو خدا جواب بدید
کلینیک مبین 9 آبان 1401-01:53
سلام،احتمال بیشتر پوسیده شدن دندان وجود دارد،شما میتوانید با رعایت بیشتر بهداشت دندان (مسواک زدن مرتب،استفاده از نخ دندان و استفاده دهانشویه فلوراید) روند پوسیدگی را کندتر کنید .
مهسا 30 مهر 1401-12:16
سلام من یکی از دندان های بالاییم سوراخ شده ولی درد نداره اگر بخوام پرش کنم قبلش باید عصب کشی بشه؟؟
کلینیک مبین 2 آبان 1401-12:54
سلام.باید عکس بگیرید میزان پوسیدگی دندان مشخص شود.با توجه به عکس درمان ترمیم سطحی یا در صورت نیاز عصب کشی انجام میشود.
غزل 15 مهر 1401-12:51
سلام من 15 سالمه و تا الان چندتا پر کردم. عصب کشی. الان 2تا دندونای جلوم سوراخ شده کلا ظاهر دندونامم خوب نیست کلا چی کار کنم هم برای سوراخ شده ها. هم ظاهر کلی
کلینیک مبین 9 آبان 1401-01:31
سلام عزیزم.برای معاینه تشریف بیارید.درمان های در اولویت ترمیم ها و عصب کشی هستند.بعد از انجام درمان های اصلیتون میتونید برای زیبایی دندان هاتون اقدام کنید.و برای پیشگیری از پوسیدگی بیشتر بقیه دندان ها فلورایدتراپی انجام دهید.
علیرضا 29 شهریور 1401-08:55
ببخشید چیکارکنیم سوراخ دندون بیشتر نشع
مدیریت سایت 30 شهریور 1401-02:26
سلام وقت بخیر شما باید ترمیم دندان انجام بدید.
همزه 30 مهر 1401-07:03
فقد دکتور میفهمه مالمنم سوراخ شده

پزشکان ما در تلویزیون

رزرو وقت

شما می توانید بدون مراجعه به مطلب به صورت کاملا آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. کافی است فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما نوبت شما را رزرو کنند.

رزرو وقت رایگان

رزرو وقت

انتخاب بخش مربوطه

نام و نام خانوادگی

شماره تماس

انتخاب بازه تاریخ از

انتخاب بازه تاریخ تا